Responsywne strony internetowe

Urządzenia mobilne skutecznie zmieniają nasze codzienne funkcjonowanie. Wpływają na sposób działania, myślenia i podejmowanie decyzji zakupowych.

Zgodnie z trendem, z roku na rok internauci coraz częściej korzystają z internetu na smartfonach. W marcu 2022 r. ruch z urządzeń mobilnych w Polsce wynosił aż 68%. 

Ze statystyk Google wynika, że wolimy przeglądać internet na telefonach nawet jak mamy pod ręką komputer. Najczęściej serfujemy w internecie, będąc w pracy lub w domu (leżąc na kanapie lub będąc w toalecie).

Patrząc na zmiany na rynku, które spowodowała pandemia, nowe zachowania internautów, śmiało, można stwierdzić, że przynajmniej od dwóch lat każda strona internetowa powinna być stworzona tak, aby prawidłowo wyświetlała się na smartfonach i tabletach.

 

Dlaczego strona internetowa powinna być dostosowana do smartfonów?

Stronę internetową tworzymy z myślą o osiąganiu konkretnych celów. Informowaniu potencjalnych klientów o firmie, produktach, usługach, sprzedaży, czy pozyskiwaniu danych kontaktowych do potencjalnych klientów.

Strona www, która nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, skutecznie zniechęca odbiorcę do przeglądania jej ze względu na to, że najczęściej czas ładowania jest długi, a interakcja utrudniona. Chcąc zapoznać się z treściami, internauta musi palcami powiększać i pomniejszać wybrane fragmenty strony. Przyciski i linki znajdujące się zbyt blisko siebie doprowadzają użytkowników do irytacji, gdy klikając wybrany element, przechodzą na całkowicie inną stronę, bo niechcący kliknęli link znajdujący się obok.

W efekcie końcowym odbiorcy rezygnują z przeglądania witryny. 

Kolejnym istotnym czynnikiem, wręcz zmuszającym posiadaczy stron internetowych do dostosowania ich stron do urządzeń mobilnych jest działanie najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie. Google od kwietnia 2015 r. faworyzuje responsywne strony, a od 1 lipca 2019 r. wszystkie nowe strony internetowe indeksuje robotem dla urządzeń mobilnych — tzw. indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Oznacza to, że na potrzeby rankingów Google, brana pod uwagę jest przede wszystkim mobilna wersja strony.

 

Responsywna wersja strony internetowej

Dobra strona mobilna, to strona, która jest przede wszystkim użyteczna, a jej odbiorcy nie mają problemów z realizacją swoich zamierzeń.

Strony dostosowane do urządzeń mobilnych oznaczane są skrótem RWD (ang. Responsive Web Design) – jest to sposób projektowania uniwersalnych stron internetowych.

Strony, które są zgodne z elastycznym projektowaniem, znajdują się pod tym samym adresem URL, a wygląd (układ poszczególnych elementów) jest zależny od urządzenia, na którym została wyświetlona. Oznacza to, że zawartość strony została automatycznie dostosowana do rozmiaru okna przeglądarki na urządzeniu użytkownika.

Najprościej mówiąc, elastyczne projektowanie stron internetowych to odpowiednia konfiguracja strony. Kod HTML jest taki sam dla wszystkich urządzeń, a treść i obrazy wyświetlają się na urządzeniu na podstawie zawartości zgromadzonej w pliku CSS.

Idea jest jedna: ułatwić życie użytkownikom, aby mogli realizować cele, które sobie założyli i poprowadzić ich tak, żeby wykonali zadanie, na którym zależy właścicielowi strony. Dlatego koniecznie musisz zadbać o to, aby użytkownik mógł łatwo realizować oczekiwane przez Ciebie zadania.

 

Przykład responsywnej strony internetowej

Użytkownik usłyszał od znajomego o “SXO” i chce dowiedzieć się czym jest “optymalizacja SXO strony internetowej”. Najprawdopodobniej na samym początku zechce zbudować wiedzę w tym temacie, dlatego zainteresują go artykuły, które w prosty sposób przekażą wartościowe informacje. 

Z drugiej strony jest przedsiębiorca, który świadczy usługi, związane z budowaniem rozpoznawalności firm w internecie i zależy mu na tym, aby pozyskiwać klientów na usługi związane z SXO. Przedsiębiorca musi zadbać o to, aby potencjalni klienci mogli znaleźć artykuł (wypozycjonować stronę w wynikach wyszukiwania) i zapoznać się z nim w wygodny sposób.

W tym celu stronę internetową dla urządzeń mobilnych należy uprościć, a ścieżkę zakupową poprowadzić tak, aby użytkownik, czytając artykuł, zdobył angażujące go informacje. Następnie wykonał wartościowe dla przedsiębiorcy czynności. Przeszedł na stronę o nas, aby zbudować świadomość marki, a następnie wygodnie znalazł się na stronie kontaktu. 

W ten sposób wygodnie i skutecznie prowadzimy użytkownika przez kolejne etapy zakupowe — zainteresowanie, poczucie potrzeby, poznanie potencjalnego wykonawcy, nawiązanie kontaktu.

 

Główne zalety posiadania responsywnej strony internetowej:

  1. Dostępność — Strona otwiera się na wszystkich urządzeniach i dostarcza tych samych informacji. Umożliwia to dotarcie do większego grona potencjalnych klientów. Czynnik ten, skutecznie zmniejsza współczynnik odrzuceń.
  2. Interaktywność — Czytelność i funkcjonalność strony dzięki, której użytkownik wygodnie przegląda zawartość i swobodnie porusza się po stronie. Dzięki interaktywności rośnie zaangażowanie odbiorcy. W ten sposób rośnie ilość odwiedzonych stron, a także współczynnik konwersji.
  3. Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania — Google oczekuje stron w wersji RWD, ponieważ tworzy ranking stron, analizując wersje mobilne. Strona RWD skutecznie przyczynia się do lepszego pozyskiwania użytkowników z wyszukiwarki.
  4. Oszczędność — Strony RWD wymagają dużo mniejszego zaangażowania podczas aktualizacji i rozwoju. Dzięki temu nie trzeba angażować specjalistów, a zmiany często można sprawnie wykonać samodzielnie.

Jeśli strona na urządzeniach mobilnych nie otworzy się szybko, nie będzie posiadała odpowiedniej wielkości, atrakcyjnie ułożonej treści, intuicyjnego interfejsu (UI), logicznego działania strony (UX) i odpowiedniego CTA, przedsiębiorstwo straci szansę na kontakt z potencjalnym klientem.

 

O co należy zadbać na responsywnych stronach internetowych

Responsywne strony internetowe muszą być zrealizowane we właściwy sposób, aby dostarczały odpowiednie informacje użytkownikom i robotom Google, a także zachowywały swoją funkcjonalność i logikę.

Zgodnie z oczekiwaniami Google, strona responsywna powinna zawierać te same treści dla wszystkich urządzeń. Dotyczy to treści w akapitach, nagłówkach H1-H6, a także informacji w meta tagach title i description. Oczekiwania te są ważne ze względu na to, że indeksowanie odbywa się za pomocą robotów na urządzenia mobilne. Mniejsza ilość treści lub inna na stronie zoptymalizowanej dla urządzeń mobilnych działa niekorzystnie na jej pozycjonowanie.

Kolejnym zaleceniem od Google jest zadbanie o właściwe obsadzenie i używanie plików graficznych i wideo. W tej kwestii szczególną uwagę zwraca na niezmienność informacji w zależności od dostosowania strony do urządzeń, na których jest wyświetlana.

Ważnym aspektem są uporządkowane dane, które powinny być takie same dla każdej wersji strony internetowej i przedstawiane w odpowiedniej kolejności.

Poza technicznymi wymaganiami ważny jest design strony — układ elementów na stronie, wielkość czcionek, odpowiedni kontrast między elementami.

Ze względu na to, że pod trzema literami — RWD kryje się wiele różnych działań, z którymi przedsiębiorca nie ma czasu się zapoznać i wdrożyć na rynku popularne są usługi związane z audytem strony internetowej i jej optymalizacją.

 

Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest responsywna?

Dzięki narzędziom Google, w prosty sposób możesz sprawdzić, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. W tym celu należy odwiedzić poniższe strony internetowe, na których znajdują się narzędzia umożliwiające analizę strony pod względem technicznego dostosowania do urządzeń mobilnych:

  1. PageSpeed Insights,
  2. Test optymalizacji mobilnej.

Powyższe testy skupiają się tylko na technicznej poprawności strony internetowej, a to zaledwie 50% sukcesu! Za drugą połowę odpowiada UX, UI oraz kontent na stronie i jego atrakcyjność dla odbiorców. 

Zadbanie o aspekty techniczne jak i pozytywne doświadczenia użytkownika umożliwia osiąganie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, a także lepszy współczynnik konwersji z powadzonych kampanii reklamowych.

Podsumowując, każda strona internetowa musi zostać dostosowana do przeglądania jej na urządzeniach mobilnych. Bez tego przedsiębiorstwo jest narażone na ograniczone możliwości budowania obecności marki w wyszukiwarce internetowej. 

Brak właściwego RWD strony to także skuteczne zmniejszenie współczynnika konwersji z prowadzonych kampanii reklamowych, które kierują na niedostosowane do urządzeń mobilnych strony internetowe.

Koniecznie sprawdź, czy Twoja strona jest responsywna — wymagania techniczne, a także, czy jakość przekazu dla odbiorcy i ścieżka, którą ma podążać, jest oczywista.