Sztuka pisania dobrych i przejrzystych treści na stronę dla użytkowników i wyszukiwarek

Publikując treści na stronie, warto je odpowiednio zoptymalizować pod wymagania wyszukiwarek jak również potencjalnych odbiorców. Tekst musi być odpowiednio sformatowany, aby przyniósł oczekiwany efekt. 

Nie należy tworzyć długich bloków tekstu. Warto podzielić treść na akapity, nagłówki, śródtytuły, stosować wypunktowania i pogrubienia. Użytkownicy lubią przejrzyste treści, ponieważ łatwo się je czyta i nie męczą wzroku. Takie treści są także dobrze oceniane przez wyszukiwarkę. Ważną kwestię w tym odgrywają nagłówki.

 

Dlaczego warto stosować nagłówki HTML w treści na stronie?

 

Jednym z elementów jest wdrożenie odpowiedniej struktury nagłówków HTML, które użytkownikom pomagają skanować tekst, a robotom wyszukiwarki wskazują słowa kluczowe i tematykę treści.

 

Nagłówki HTML – celem stosowania jest wyróżnienie tekstu na stronie internetowej. Ma to za zadanie pozyskać uwagę czytelnika, informując, co znajduje się w treści. Taką rolę spełniają nagłówki H1-H6 – wskazują słowa kluczowe i tematykę danej sekcji.
Warto dzielić treść na akapity i formułować śródtytuły już w trakcie pisania tekstu na stronę internetową, by ułatwić jego późniejszą optymalizację pod kątem SEO. Należy mieć na uwadze dwie zasadnicze kwestie:

 

1. Hierarchia nagłówków H1-H6 

Do dyspozycji mamy aż 6 rodzajów nagłówków. Znacznik H1 określa nagłówek poziomu pierwszego, czyli jest najbardziej istotny. Elementy, które oznacza się jako H2, są mniej ważne, H3 jeszcze mniej itd. – im wyższy numer, tym nagłówek bardziej traci na znaczeniu. 

Chcąc osiągnąć jak najlepsze wyniki w pozycjonowaniu, trzeba zadbać o to, żeby znacznik H1 określał najważniejszą zawartość witryny, ponadto powinien być wyróżniony poprzez skorzystanie z większego formatu czcionki, niż użyto do pozostałych treści zawartych na stronie. Znacznik H1 ma najważniejsze znaczenie z punktu widzenia SEO. Pozostałe, mniej istotne, stanowią uzupełnienie. Mimo że nie ma konieczności używania wszystkich sześciu tagów H1 – H6, to ich obecność może mieć wpływ na wyniki w wyszukiwarkach.

 

2. Słowa kluczowe w nagłówkach HTML 

Przygotowując śródtytuły, zadbaj także o umieszczeniu w nich fraz kluczowych. Najważniejsze słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu powinny znaleźć się w nagłówku H1. Następnie w znacznikach H2, H3 itd. należy zamieścić frazy odmienione, inne mniej ważne słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu i w odmianie oraz frazy z długiego ogona. Nie warto jednak umieszczać nagłówków wyłącznie w celu „upchnięcia” fraz. Każdy podtytuł powinien być adekwatny do tematyki danej sekcji. Użytkownicy szybko zrażają się do stron z nagłówkami, których treść nie odpowiadał treści paragrafu.

 

Podział na akapity jako skuteczne separatory treści na stronie

 

Najgorsze, co można zrobić na stronie z treścią, to stosowanie długich bloków tekstów. Jeśli czytelnik zderzy się ze ścianą słów, czyli tekstem, który nie ma podziału na akapity, nie będzie chciał go czytać. Podzielenie bloku tekstu na krótsze akapity daje bardzo dużo w odbiorze treści, o wiele lepiej się go czyta. Treść nie zlewa się i nie męczy wzroku. 

Warto zadbać o spójność akapitów, tak aby nie zawierały one w sobie zbędnych elementów. Każdą nową myśl należy rozpocząć nowym akapitem. Podczas formatowania tekstu na stronie warto tworzyć krótkie akapity. Warto zadbać, by podziały nie wyglądały sztucznie, powinny wynikać z naturalnego toku wypowiedzi.

 

Wyboldowania – <strong>fraza kluczowa</strong>

 

Wyboldowanie pozwala znacznie wyróżnić dany obszar treści. Jest to więc skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Wyróżniki w tekście są dobre, bo zwracają uwagę na najważniejsze zagadnienia czy frazy kluczowe, a więc sprawiają, że tekst jest bardziej przyjazny dla czytelników. Dzięki wyboldowaniu tekst nabiera harmonii, czyta się łatwiej, przyjemniej i chętniej. Należy jednak znać umiar i nie umieszczać zbyt wielu pogrubień, ponieważ może mieć to odwrotny skutek.

 

Podsumowanie

Treści na stronie muszą być odpowiednio sformatowane, by były dobre i przejrzyste zarówno dla wyszukiwarek jak i użytkowników. Publikując treści na stronie, warto skupić się  akapitach, nagłówkach, śródtytułach, wypunktowaniach i pogrubieniach. To sprawi, że treści na stronie będą przyjemne dla ich odbiorców.