Własna strona internetowa w 26 krokach – Jak ją stworzyć?
Myślisz o własnej stronie internetowej, sklepie internetowym, blogu? Chcesz zmienić obecną stronę internetową na nowszą, odpowiadającą obecnym trendom i posiadającą rozwiązania, którymi dysponuje już Twoja konkurencja? A może masz świetny pomysł i chcesz zaoferować klientom wyjątkową formę prezentacji produktów, usług, czy nowoczesną obsługę?
Ile kosztuje strona internetowa?
Najczęściej zadawane pytanie brzmi: ile kosztuje strona internetowa?
Nasza odpowiedź: to zależy!
Dobra strona może kosztować 5 000 złotych, jak i 50 000 zł, a nawet i więcej. Wszystko zależy od tego, co tak właściwie potrzebujesz i w jakim stopniu Ty i agencja, która realizuje projekt, jesteście świadomi tego, jak działa i jakie możliwości daje dzisiejszy świat WWW – World Wide Web. Realizując projekty, obserwujemy rynek i widzimy, że często firmy nie wykorzystują dobrych, sprawdzonych rozwiązań i pomijają kluczowe elementy, skupiając się na tym, czego nie do końca potrzebuje klient.
Dlaczego dobra strona, sklep czy blog są kosztowne? Za co tak właściwie płacisz? Przede wszystkim za wiedzę i doświadczenie agencji. Po drugie za sposób pracy agencji i narzędzia, które wykorzystuje do realizacji. Po trzecie za zaangażowanie i realnie poświęcany czas na wszystkie działania, które mają przyczynić się do Twojego sukcesu. Pamiętaj też o tym, że agencja musi opłacić lokal, media, licencje, zusy, co wpływa na cenę, ale korzystając z usług agencji, masz pewność, że nad projektem pracuje zespół ludzi w celu dostarczenia produktu na jak najwyższym poziomie.
Tworząc stronę, sklep, czy bloga zawsze dokładamy starań, aby klient był świadomy tego, co otrzyma, dlaczego to jest ważne i kiedy te działania przyniosą efekty. W trakcie realizacji projektu dla mikro i małych przedsiębiorców angażujemy klienta na każdym etapie, aby po przejęciu strony był świadomy, jak może efektywnie funkcjonować i czego powinien wymagać od pracowników.
Na czym warto się skupić tworząc stronę internetową?
Żeby pomóc Ci rozeznać się w temacie i dowiedzieć, czego powinieneś oczekiwać, przygotowaliśmy przykładowy zakres działań, które powinieneś podjąć w procesie tworzenia witryny internetowej.
Lista powstała na podstawie naszych procedur, które wykorzystujemy podczas realizowania stron internetowych. Zakres ten często różni się w zależności od wielkości projektu i budżetu.
Jak zabrać się za własną stronę internetową:
- Przeanalizuj konkurencję:
- branding,
- frazy kluczowe,
- opisy,
- wartości,
- funkcjonalności,
- CTA;
- Stwórz persony klientów,
- Zweryfikuj obecny branding Twojej firmy – czy jest atrakcyjny dla klientów (logo, czcionki, kolorystyka),
- Opracuj strategię marketingową – jeśli jej nie masz:
- zaplanuj działania z wykorzystaniem strony przynajmniej na rok po jej wdrożeniu,
- wybierz cel strony internetowej – co chcesz zaproponować klientom,
- określ czego potrzebujesz, aby dostarczyć wartość klientom,
- określ jakie działania mają podjąć użytkownicy (konwersja): rejestracja, zakup, pobranie, subskrypcja;
- Określ wartości, strukturę strony, funkcjonalności dla klientów:
- ścieżka podstawowa,
- wyróżnik,
- przekaz,
- CTA,
- struktura podstron;
- Określ możliwości rozwoju strony np. sklep internetowy, blog, kursy wideo on-line, katalog produktów,
- Przygotuj mood board – znajdź pomysł na stronę,
- Opracuj specyfikację strony internetowej,
- Opracuj makietę strony:
- zaplanuj układ elementów na wszystkich stronach,
- menu,
- CTA;
- Stwórz strategię adresów podstron (slug) np. twojafirma.pl/sklep/kategorie/produkt1, twojafirma.pl/blog/kategoria/wpis1, itd.,
- Opracuj sposób komunikacji z klientami i stwórz odpowiednie skrzynki pocztowe,
- Opracuj treści na stronę internetową wykorzystując język korzyści i zasady SEO:
- znajdź odpowiednie frazy kluczowe dla firmy, produktów i usług,
- stwórz chwytliwe nagłówki (H1-H6), treści w akapitach z wyróżnionymi frazami kluczowymi,
- opracuj linkowanie wewnętrzne – między stronami i linkowanie zewnętrzne np. do stron producentów,
- stwórz odpowiednie tytuły (title), opisy (description) i slug dla wszystkich podstron – wyszukiwarki,
- przygotuj treści na grafikę og:image, a także tytuł i opis do tagów og – social media,
- rozpisz dane twarde – Google NAP i się ich trzymaj – pamiętaj o odpowiednim formatowaniu
- stwórz nazwy plików jpg/png/pdf wykorzystując słowa kluczowe,
- opracuj treści do alt i title plików graficznych,
- uzupełnij dane w EXIF plików graficznych;
- Stwórz projekt graficzny pamiętając o RWD (responsive web design):
- dla komputerów,
- dla urządzeń mobilnych,
- pamiętaj o favicon i og:image dla podstron;
- Przeprowadź testy A/B projektów graficznych na potencjalnych klientach,
- Stwórz środowisko testowe np. nowa.twojafirma.pl i produkcyjne,
- Zadbaj o prawidłowe nazwy, rozmiar i wagę plików graficznych użytych na stronie,
- Stwórz stronę internetową,
- Wdróż dane uporządkowane,
- Zadbaj o część prawną strony:
- Cookies,
- RODO,
- Polityka Prywatności,
- Regulamin np. świadczonych usług;
- Opublikuj stronę na docelowej domenie,
- Zadbaj o zabezpieczenie strony certyfikatem SSL,
- Skonfiguruj pliki:
- htaccess,
- robots.txt,
- sitemap.xml;
- Podepnij i skonfiguruj narzędzia analityczne, reklamowe i do komunikacji z klientem:
- Google Search Console,
- Google Tag Manager,
- Google Analytics,
- Google Ads (remarketing),
- Google My Business (mapa i opinie),
- Facebook Pixel,
- Facebook Messenger;
- Hotjar;
- Przeprowadź testy i optymalizację:
- testy wizerunkowe – sprawdź poprawność wyświetlania na różnych urządzeniach,
- testy funkcjonalne – sprawdź poprawność działania wdrożonych funkcjonalności,
- testy wydajnościowe – sprawdź szybkość i bezbłędność działania;
- Sprawdzaj co jakiś czas czy Twoja strona i funkcjonalności działają prawidłowo,
- Analizuj dane w narzędziach analitycznych i wprowadzaj zmiany.
Wszystkie powyższe kroki prowadzą do powstania prawie idealnej strony internetowej. Pamiętaj, że w tym wszystkim najważniejsze jest dostarczenie odpowiednich wartości (treści i funkcjonalności) klientowi, a także robotom indeksującym strony dla wyszukiwarek. Obecnie strony dla komputerów i urządzeń mobilnych są oddzielnie pozycjonowane w wynikach wyszukiwania Google, więc mogą mieć różne pozycje w wynikach wyszukiwania na różnych urządzeniach. Dlatego koniecznie musisz zadbać o prawidłowe wersje na telefon, tablet i komputery – zobacz statystyki.
Realizując strony internetowe, często zmieniamy układ elementów i przekaz dla użytkownika w zależności od typu urządzenia, z którego korzysta. Pamiętaj o tym, że klienci inaczej zachowują się na Twojej stronie i w innych warunkach ją przeglądają na telefonie i komputerze.
Przykładowe podstrony, które powinny znaleźć się na stronie internetowej:
– oferta,
– cennik,
– o nas,
– blog,
– galeria,
– referencje,
– kontakt.
Do uruchomienia własnej strony potrzebujesz:
– domenę,
– certyfikat ssl – obowiązkowo!,
– hosting (konto ftp, bazę danych).
PS Koniecznie musisz założyć odpowiednie konta pocztowe w domenie strony.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]