wlasny-sklep-internetowy

Własny sklep internetowy

Dodano: 21.05.2020 r., Aktualizacja: 08.07.2020 r.

Myślisz o własnym sklepie internetowym? Zastanawiasz się co potrzebujesz, żeby uruchomić sprzedaż? Martwisz się o koszty jakie poniesiesz? Poniżej rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Darmowe i płatne platformy e-commerce

Jeśli chcesz stworzyć sklep internetowy, musisz wybrać pomiędzy dwiema możliwościami. Rozwiązaniem płatnym – licencyjnym, w którym płacisz abonamentowym (SaaS) z ograniczonymi możliwościami (funkcjonalnościami narzuconymi przez twórców). Dostępny jest jednak pełen support i niska częstotliwość występowania problemów technicznych w trakcie użytkowania. Do wyboru masz też darmowe rozwiązanie typu Open Source prawie z nieograniczonymi możliwościami ingerencji, ale zazwyczaj z problemami technicznymi w trakcie prowadzenia sklepu.

Ogólnie mówiąc, nie ma idealnego sklepu internetowego. Wszystko zależy od tego, co i komu chcesz sprzedawać, na jaką skalę i w których państwach. Zależy Ci na budowaniu dużej firmy internetowej z zespołem marketingowym i sprzedażowym, która będzie głównym źródłem dochodu? Firmy, która będzie sprzedawała wiele produktów na wielką skalę? A może wolisz mały zautomatyzowany sklep działający w modelu dropshipping, który zapewni Ci dodatkowe źródło dochodu, któremu nie będziesz musiał poświęcać dużo czasu?

Poniżej przedstawiamy informacje, które rozwieją wiele Twoich wątpliwości, dzięki którym stworzysz listę konkretnych pytań związanych ze sprzedażą w internecie. Te wskazówki pomogą Ci zdecydować nad wyborem np. odpowiedniej platformy – płatnej lub “darmowej”.

Platforma open source jest odpowiednia dla osoby, która:

  • ma doświadczenie w prowadzeniu sprzedaży w internecie,
  • chce mieć własny, niezależny sklep, który można dowolnie modyfikować,
  • planuje dynamiczny rozwój i wejście na rynki zagraniczne.

Kto powinien skorzystać z platformy abonamentowej?

  • osoba początkująca, która stawia pierwsze kroki i chce sprawdzić, czy handel w internecie jest dla niej,
  • osoba, która chce szybko i wygodnie rozpocząć sprzedaż w internecie,
  • osoby, która dysponuje małym budżetem na starcie.

Płatne sklepy internetowe

Podstawowym plusem jest krótki czas i niski koszt uruchomienia sklepu, prosta obsługa i wsparcie techniczne. Usługodawca zapewnia hosting, ciągłość pracy sklepu, aktualizacje i rozwój. Rozwiązuje również wszystkie problemy związane ze zmianami w API operatorów płatności, wtyczek serwisów społecznościowych, firm spedycyjnych itp. Sklepy w abonamencie zazwyczaj posiadają obsługę prawną, co obniża koszt i skraca czas do startu sklepu. Nie potrzebujesz programisty, wiedzy technicznej z zakresu html, css, php i możesz skupić się na marketingu i sprzedaży.

Największym minusem rozwiązania płatnego jest to, że sklep nie jest Twój. Musisz liczyć się najczęściej ze stałą kwotą miesięczną (abonamentem) za hosting sklepu na serwerach usługodawcy i wsparcie techniczne. Dodatkowo naliczana jest procentowo prowizja od sprzedaży. Najczęściej zależna jest od obrotu sklepu i płatna jest co tydzień lub co miesiąc w zależności od wybranego systemu sprzedażowego. Warto również wziąć pod uwagę to, że masz ograniczone możliwości co do wyglądu sklepu. Nie możesz ingerować w kod sklepu, funkcjonalności i godzisz się na to, co jest w wykupionym przez Ciebie pakiecie. W tym modelu nie jesteś w stanie dodać dowolnych rozwiązań, a jeśli Twoja propozycja funkcjonalności dla dostawcy będzie atrakcyjna, po jakimś czasie zrealizuje ją i dostarczy do wszystkich klientów platformy.

Ważne jest, żeby wybrać rozwiązanie, które jest realizowane przez stabilną firmę z dużą ilością klientów i spełnia Twoje oczekiwania. Sklep, który będzie pozwalał dodać niezbędną ilość produktów, a następnie umożliwi klientom konfigurowanie produktów, czyli np. wybór odpowiedniej wersji rozmiaru, czy koloru produktu. Z czasem problemem może się stać też vendor lock-in.

Płatne systemy e-commerce według popularności w Polsce:

  1. Shoper
  2. Click Shop
  3. IAI Shop (IdoSell Shop)
  4. Shoplo
  5. Redcart
  6. Sky-Shop
  7. Sote
  8. Shopify
  9. Sellingo
  10. Selesto

Plusy rozwiązania płatnego

  • mniejszy wydatek na starcie,
  • bezpłatny okres testowy w pełni funkcjonalnego rozwiązania,
  • możliwość szybkiego uruchomienie sklepu,
  • abonament uwzględnia koszt hostingu sklepu,
  • dostawca oprogramowania zajmuje się utrzymaniem i aktualizacją sklepu,
  • zapewnione wsparcie techniczne w razie awarii sklepu,
  • sklep dostosowany jest do wymogów prawnych,
  • nie ma konieczności posiadania programisty ani wiedzy technicznej: html, css, php, mysql,
  • gotowe moduły integracji z systemami obsługującymi płatności, firmami kurierskimi, porównywarkami, narzędziami Google,
  • często dostępne są liczne dodatki i gotowe rozwiązania jak landing page, kampanie, kupony rabatowe itp.

Minusy rozwiązania płatnego

  • opłata za abonament, a także prowizja od sprzedaży,
  • nie ma prawa własności do sklepu i nie ma dostępu do kodu źródłowego,
  • uzależnienie od funkcjonalności dostarczonych przez producenta,
  • minimalny wpływ na budowę, wygląd i optymalizację sklepu,
  • wdrożenie własnego motywu graficznego możliwe jest tylko za pośrednictwem producenta oprogramowania – zazwyczaj jest to dodatkowy koszt,
  • w niektórych systemach wielkość abonamentu uzależniona jest od transferu i/lub wielkości sprzedaży,
  • w celu uzyskania atrakcyjnych funkcjonalności, często należy przejść na wyższy abonament.

Darmowy sklep internetowy

Największym plusem tego rozwiązania jest pełna dowolność w modyfikacji wyglądu sklepu, tworzeniu i rozwijaniu funkcjonalności, realizowaniu efektywnego SEO oraz optymalizacji dla SERP. Masz możliwość wyboru spośród wielu darmowych i płatnych rozszerzeń – funkcjonalności. Łatwo i samodzielnie będziesz rozwijać sklep przy podstawowych umiejętnościach technicznych. Jeśli nie chcesz tego robić, możesz zlecić to komuś z zewnątrz. Z pewnością szybko znajdziesz specjalistę lub agencję, która pomoże Ci rozbudować sklep. Może to pochłaniać dużą ilość przychodów, które prawdopodobnie i tak wydasz, płacąc abonament i prowizję od sprzedaży w przypadku płatnych sklepów! Pamiętaj, wybierając tę opcję, nie poniesiesz kosztów abonamentu ani prowizji od sprzedaży.

To rozwiązanie wymaga większego zaangażowania w obsługę i technicznej wiedzy z zakresu podstaw html’a, css’a, php, baz danych itp. Jeśli jej nie posiadasz, prędzej czy później niezbędna będzie pomoc osoby lub agencji, posiadającej kompetencje w zakresie tworzenia sklepów z wykorzystaniem oprogramowania open source. Tego typu sklepy wymagają też dużej uwagi i konieczności samodzielnej aktualizacji silnika, jak i wtyczek. Czasami powoduje to różnego rodzaju problemy. Poniesiesz koszty prac programistycznych związanych ze zmianami funkcjonalnymi sklepu, które z miesiąca na miesiąc mogą rosnąć. Dodatkowo przy dużej ilości produktów wymagana jest integracja z systemem ERP (systemy magazynowo-księgowe), który pozwoli zarządzać stanami magazynowymi.

Darmowe systemy sprzedażowe:

  1. WooCommerce (WordPress)
  2. PrestaShop
  3. Magento

3 Podstawowe zasady

Niezależnie od tego, który sklep internetowy wybierzesz, musisz pamiętać o trzech podstawowych rzeczach. Po pierwsze Twój sklepu musi być responsywny – RWD. Po drugie należy go bardzo dobrze zoptymalizować dla urządzeń mobilnych – Mobile-first indexing. Po trzecie musi mieć prostą i wygodną ścieżkę zakupową.

Koniecznie musisz też podpiąć narzędzia jak Google Analytics, Facebook Pixel czy Google Search Console. Pozwoli Ci to weryfikować obecność sklepu w internecie, a także skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych.

Nie wiesz który sklep wybrać? Doradzimy Ci za darmo!

Po wyborze sklepu internetowego, musisz zdecydować o minimum trzech kluczowych partnerach, dzięki którym Twój sklep będzie działał. Pamiętaj, że każdy sklep internetowy posiada gotowe moduły do wdrożenia współpracy z różnymi partnerami w zakresie płatności, wysyłki, oceny czy marketingu.

System płatności dla sklepów internetowych

Bramka płatnicza pozwoli Twoim klientom szybko i wygodnie zapłacić za produkty i usługi oferowane w sklepie. Operatorzy oferują różne możliwości integracji z płatnymi i darmowymi rozwiązaniami e-commerce, które przyśpieszają wdrażanie. 

Najpopularniejszym globalnym operatorem jest PayPal. W Polsce właściciele sklepów w ostatnim czasie najczęściej wybierają PayU. Mimo że nie jest najtańszy, oferuje atrakcyjne usługi, a integracja jest bardzo prosta.

Płatne sklepy zazwyczaj posiadają wbudowane narzędzia, które wymagają podania tylko kilku odpowiednich informacji. Pozwalają one od razu rozpocząć korzystanie z wybranego dostawcy obsługującego płatności. Darmowe rozwiązania często wymagają zakupu i instalacji dodatkowych wtyczek. Pozwala to obsłużyć proces płatności oraz bezpiecznie i efektywnie przeprowadzić płatność po stronie klienta. Niektóre sklepy wymagają prac programistycznych po stronie właściciela sklepu, ale zawsze udostępniają rozbudowaną instrukcję postępowania, pozwalającą wdrożyć i przetestować rozwiązanie.

W zależności od tego, na jakie państwa chcesz prowadzić sprzedaż, musisz wybrać odpowiedniego operatora, który jest popularny w danym kraju, a klienci mu ufają i bez obaw podają swoje dane.

Pamiętaj, że dla klienta najbezpieczniejszym sposobem płatności jest karta debetowa lub kredytowa. Wszystko jest możliwe dzięki usłudze chargeback, która niestety dla sprzedawców jest problematyczna. Klienci często nie mają o tym pojęcia i boją się podawać magiczne mieniące się cyfry na ich plastikowych kartach. Najczęściej wybierany jest przelew za pośrednictwem zewnętrznego operatora poprzez logowanie się do banku klienta lub za pomocą szybkich i wygodnych transakcji Blik.

Warto udostępnić możliwość płatności tradycyjnym przelewem. Część osób korzysta z tej formy płatności, a dzięki niej unikasz prowizji pobieranej przez operatora. Jeśli oferujesz usługi głównie dla firm lub sprzedaż hurtową to ta forma będzie najkorzystniejsza.

Lista bramek płatności dla sklepów internetowych:

  1. PayU
  2. Przelewy24
  3. Dotpay
  4. tPay
  5. eCard
  6. PayPal
  7. Stripe
  8. GoPay
  9. Paynow (mBank)
  10. G2A PAY
  11. Fondy
  12. HotPay
  13. Blue Media
  14. Cash Bill
  15. Polskie ePłatności
  16. imoje (ING Bank)

Dobrze jest też znać możliwości i sposób działania Apple Pay i Google Pay, które stają się coraz bardziej popularne. Zaglądnij też na strony revolut.co, skrill.com, twisto.pl.

Firmy spedycyjne obsługujące sklepy internetowe

Musisz zdecydować kto zajmie się dostawą sprzedanych produktów do klientów. Warto sprawdzić jak obecnie konsumenci oceniają poszczególne firmy spedycyjne. Ważne jest również, w których godzinach codziennie może odwiedzić Cię kurier danej firmy w celu odbioru zaadresowanych przesyłek. Pamiętaj, że firma, która będzie miała odbiór najpóźniej, często jest najlepszym rozwiązaniem. Wówczas zdążysz tego samego dnia wysłać jak najwięcej sprzedanych paczek. Twoja szybkość działania od opłacenia zamówienia do wysyłki przełoży się na zadowolenie klientów.

W sklepie internetowym warto zaoferować zróżnicowane metody płatności i dostawy zamówień. Powoduje to zwiększenie dostępności oferowanego asortymentu dla osób, dla których wybrany sposób dostawy lub odbioru jest najwygodniejszy albo jedyny wchodzący w grę ze względu na sposób organizacji czasu. Pomimo że wysyłka za pobraniem jest niewygodna dla sprzedawcy i generuje większe koszty dla klienta, nadal jest popularnym sposobem dostawy zamówień.

Tworząc sklep, musisz też pamiętać o obsłudze zwrotów i reklamacji, które są na różnym poziomie dla różnych branż. Sięgają one nawet 20% sprzedaży. Proponujemy określić jedną lub dwie formy zwrotów o określonej stawce dla klientów, np. przesyłka kurierska za X zł. Pozwoli to zautomatyzować proces w celu szybkiego obsługiwania zwrotów.

Lista firm spedycyjnych (kurierskich):

  1. DPD
  2. UPS
  3. DHL
  4. GLS
  5. FedEx
  6. InPost Paczkomaty/Kurier
  7. Paczka w Ruchu
  8. Poczta Polska
  9. Pocztex

Warto też sprawdzić ofertę firmy Furgonetka.

Systemy oceny produktów, usług i sprzedawców

Klienci często, zanim podejmą decyzję o zakupie wybranej rzeczy lub usługi sprawdzają jak inne osoby, które dokonały zakupu, oceniają produkt czy usługę. Ważne jest również, jakie oceny ma sprzedawca. Czytając opinie o sklepach internetowych, zwróć uwagę, że klienci oceniają jakość obsługi od sposobów kontaktu ze sprzedającym, przez informacje na temat zamówienia po sposób pakowania produktów. Oczywiście w tym wszystkim poza jakością obsługi ważny jest czas od opłacenia zamówienia przez klienta do dostarczenia przesyłki przez kuriera.

Jeśli wybierzesz jeden kanał oceny i będziesz sugerować go klientom to większość Twoich klientów po otrzymaniu prośby o ocenie, dokona jej we wskazanym przez Ciebie medium. Jeśli tego nie zrobisz, klienci będą wystawiać opinie w różnych serwisach, przez co stracisz czas na weryfikację i udzielanie odpowiedzi na opinie w wielu miejscach. Klienci, którzy nie są zadowoleni, a propozycja rozwiązania spornej kwestii jest dla nich niezadowalająca, potrafią wystawić negatywną ocenę w kilku miejscach. Zdarzają się też niskie oceny bez komentarza – podania jakiejkolwiek przyczyny i musisz się z tym liczyć.

Warto jest zadbać o dostarczenie prośby wystawienia oceny skierowane do zadowolonych klientów. Pozwoli to przyćmić negatywne komentarze, które niestety prędzej czy później i tak się pojawią. Klient niestety często nie rozróżnia czy wina jest po stronie sklepu, czy partnera np. problemy z dostępnością towaru w magazynie w przypadku dropshippingu, problemy z płatnością, opóźniona dostawa. Najczęściej wystawia on opinię sklepowi, w którym dokonał zakupu.

Popularne systemy do opinii są płatne, gdy chcemy zarządzać opiniami. Zanim podejmiesz decyzję, który system wybrać sprawdź możliwości jak ukrywanie opinii, usuwanie, moderowanie czy odpisywanie. Zwróć uwagę czy te opcje są dostępne w wybranym abonamencie.

Systemy oceny produktów, usług i sprzedawców:

  1. Opineo
  2. Ceneo
  3. Zaufane
  4. Skąpiec
  5. Nokaut

Opinie możesz też wygodnie zbierać i publikować w sklepie wykorzystując Google My BusinessGoogle Merchant Center, Facebook.

Nie wiesz których partnerów wybrać? Doradzimy Ci za darmo!

Poza wyborem platformy sprzedażowej, kluczowych partnerów Twojego sklepu internetowego musisz zadbać o wiele różnych elementów, które mają kluczowy wpływ na działanie sklepu i Twoje wyniki finansowe.

Marketing sklepu internetowego (content marketing + omnichannel)

Koniecznie musisz zadbać o stworzenie profesjonalnych kanałów marketingowych, dzięki którym skutecznie będzie można prowadzić marketing organiczny, jak i płatny. W tym celu dobrze jest zadbać o odpowiednie treści (opisy produktów, porady, …) i materiały (wideo, zdjęcia, e-booki, …) dostępne w sklepie, jak i kanałach social media. Dzięki umiejętnym akcjom marketingowym są w stanie wygenerować przyrost użytkowników i sprzedaż, bez wydawania środków na reklamy płatne.

Popularne kanały komunikacji z klientami:

  1. Blog (np. blog.twojafirma.pl)
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Google My Business
  5. Tik Tok  (nie lekceważ tego kanału!)

Podstrony internetowe, które Twój sklep musi posiadać

Dobrze stworzony sklep internetowy powinien zawierać podstrony z informacjami dla klientów. Głównie musisz zadbać o obowiązek prawny związany z plikami Cookies i przetwarzaniem danych (RODO). Należy także w czytelny i prosty sposób przekazać informacje, jak klienci powinni postępować w przypadku różnych sytuacji jak zwrot towaru, naprawa na gwarancji czy rękojmi.

Odnośnie do spraw prawnych sugerujemy skorzystać z kancelarii prawnej, która ma doświadczenie w tworzeniu dokumentów zabezpieczających sprzedawców przed nieuczciwymi klientami. Warto zabezpieczyć się przed wrogimi działaniami konkurencji, która może szybko narazić Twój biznes internetowy na problemy.

Podstawowe podstrony, które powinien posiadać każdy sklep internetowy:

  1. Regulamin sklepu
  2. Polityka Prywatności
  3. Polityka Cookies + informacja o Cookies
  4. O nas
  5. Kontakt
  6. Formy płatności
  7. Wysyłka i dostawa
  8. Gwarancja
  9. Zwroty
  10. Reklamacje
  11. Pomoc (faq)

Programy do księgowości i wystawiania faktur

Sprzedając produkty w internecie, możesz zautomatyzować proces wystawiania dokumentów rozliczeniowych. Warto zrezygnować z paragonów i wystawiać tylko faktury dla swoich klientów – jest to standardowa praktyka. Wówczas klienci otrzymają dokument pocztą elektroniczną. Odciąży Cię to podczas realizacji zamówień, a także zmniejszy koszty. Część płatnych i darmowych sklepów internetowych posiada własne systemy do wystawiania faktur. Mogą jednak one nie spełniać oczekiwań, dlatego przygotowaliśmy listę firm, które mogą rozwiązać ten problem.

System WooCommerce posiada darmowe i płatne wtyczki, które integrują sklep z wybranymi rozwiązaniami i automatyzują proces. Płatne rozwiązania zazwyczaj oferują wbudowany moduł wystawiania faktur, którego nie można zmienić.

Popularne programy do zdalnej księgowości:

  1. iFirma
  2. inFakt
  3. wFirma
  4. Fakturownia

Koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego

Uruchomienie i posiadanie sklepu generuje jednorazowe i stałe koszty. W zależności od rozwiązania, które wybierzesz sklep typu open source czy płatny, koszty są różne.

Prowadzenie sklepu internetowego i połączenie go ze sklepem stacjonarnym to zazwyczaj wyzwanie. Tworzenie nowego kanału sprzedaży jak sklep internetowy, mimo że jest wiele informacji na ten temat i rozwiązań, wymaga dużej wiedzy, doświadczenia i czasu.

Jeśli chcesz szybko stworzyć efektywny sklep, który będzie dobrze się pozycjonował, generował sprzedaż, musisz liczyć się z wieloma wydatkami. Dodatkowo konieczne jest poświęcenie dużej ilości czasu na stworzenie narzędzia do sprzedaży, uzupełnienie sklepu produktami, a następnie marketing.

Jeśli po przeczytaniu artykułu nurtują Cię pytania, zadaj je poniżej.

Postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości co do sprzedaży w internecie.

Koszty z którymi musisz się zmierzyć:

  1. Branding (logo, kolorystyka, typografia)
  2. Opłata za domenę, ssl, serwer
  3. Abonament za sklep internetowy (jeśli sklep jest płatny)
  4. Prowizja od sprzedaży (jeśli sklep jest płatny)
  5. Abonamenty za wtyczki i dodatkowe rozwiązania (sklep płatny i darmowy)
  6. Reklama Ads Google i Facebook
  7. System mailingowy (e-mail marketing)

O czym musisz pamiętać?

  1. Mobile first – sklep internetowy musi działać perfekcyjnie na urządzeniach mobilnych,
  2. Content marketing – atrakcyjne zdjęcia, filmy i opisy produktów (nie ze stron producentów),
  3. SSL – certyfikacie bezpieczeństwa dla sklepu internetowego,
  4. SEO produktów – title, description, alt, title, linkowanie,
  5. Odpowiednich adresach skrzynek e-mail do obsługi klientów,
  6. UI – weryfikacja i ciągłe zmiany w celu podnoszenia efektywności,
  7. Backupie danych sklepu,
  8. Omnichannel.

Umów się na bezpłatne konsultacje z naszym ekspertem!