Ile kosztuje prowadzenie social media to temat, wokół którego krąży wiele niedopowiedzeń. Wynikają one z różnego podejścia do prowadzenia profilii, wiedzy wykonawcy oraz firmy, dla której realizowane są działania.
Z tego artykułu dowiesz się, ile kosztuje prowadzenie Instagrama i Facebooka na przykładzie naszych realizacji. Dowiesz się także, skąd wynika koszt prowadzenia social mediów i co nasi Klienci osiągają dzięki podjętym działaniom.
Zanim zaczniesz czytać artykuł, zastanów się nad swoim podejściem do ceny. Wielu przedsiębiorców słysząc wycenę obsługi social media, mówi „Dla mnie to za drogo, zróbmy coś tańszego, aby tylko się działo” — takie podejście to pułapka, którą sam na siebie zastawiasz.
Przedsiębiorcy często postrzegają prowadzenie mediów społecznościowych jako zbędny koszt, a nie inwestycję. Jest to błędne myślenie, ponieważ social media są potężnym kanałem, umożliwiającym docieranie do nowych Klientów a w konsekwencji zwiększanie sprzedaży.
Czytając ten artykuł, skoncentruj się na tym, co możesz zyskać dzięki efektywnemu prowadzeniu mediów społecznościowych i jak to może rozwinąć Twój biznes w ciągu najbliższych lat.
Koszt prowadzenia social media
Koszt prowadzenia mediów społecznościowych głównie zależy od doświadczenia wykonawcy, jego zaplecza oraz zakresu podejmowanych działań.
Co obejmuje obsługa social media? Przykładowy zakres działań, które dostarczają efektów, w profilach naszych Klientów, zawiera:
- 9 postów miesięcznie w tym dwie rolki
- minimum 8 stories miesięcznie
- promowanie postów
- moderacja komentarzy i wiadomości
- aktywne działanie w profilach potencjalnych odbiorców
Aby odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje prowadzenie Instagrama i Facebooka, przygotowaliśmy listę kluczowych etapów współpracy, niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w mediach społecznościowych.
Współpraca w prowadzeniu social media zazwyczaj dzieli się na 6 etapów:
- Audyt dotychczasowych działań i analiza konkurencji:
- weryfikacja co było robione w profilu i jakie przyniosło efekty
- analiza tego, co robi konkurencja i jakie ma efekty
- Strategia działania w mediach społecznościowych:
- zrozumienie kim jest odbiorca i jakie informacje go interesują
- wyznaczenie celów i wskaźników do mierzenia (KPI)
- zbudowanie zakresu merytorycznego profilu
- stworzenie schematu siatki postów
- Przygotowanie contentu do publikacji:
- opracowanie zakresu treści postów, relacji i rolek
- stworzenie grafik
- nagranie rolek i stories
- Sesja zdjęciowa:
- zdjęcia firmy i pracowników
- zdjęcia realizowanych usług i/lub oferowanych produktów
- Wdrożenie zmian w profilach:
- konfiguracja techniczna profili na IG i FB
- spięcie profili w Meta Business Suite
- podpięcie Pixela pod witrynę internetową
- sprawdzenie analityki internetowej (GTM, GA, GSC)
- uzupełnienie informacji w profilach
- Prowadzenie profilu
- publikacja postów, stories, rolek
- promowanie postów graficznych i rolek (Meta Ads)
- moderowanie komentarzy i odpowiadanie na wiadomości
- podejmowanie działań w profilach potencjalnych odbiorców
- śledzenie działań konkurencji
- optymalizowanie profilu
Na każdym etapie współpracy dbamy o to, aby profile w social mediach były nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim skuteczne. Celem działań najczęściej jest budowanie obecności marki na rynku, zwiększenie sprzedaży oraz uzyskanie przewagi nad konkurencją.
Cennik — ile kosztuje prowadzenie social media
Koszty związane z prowadzeniem social media można podzielić na dwie grupy:
- koszty jednorazowe (punkty 1-5 z poprzedniego akapitu),
- koszty stałe (najczęściej rozliczane miesięcznie — punkt 6).
Wielu naszych Klientów decyduje się na model publikacji cross-platformowej, polegający na tworzeniu materiałów na Instagram, a następnie udostępnianie ich na Facebooku i profilu Firmy w Google.
Prowadzenie Instagrama cennik
W internecie można znaleźć szereg ofert związanych z prowadzeniem social media. Ceny usług są bardzo zróżnicowane. Tak jak pisałem, koszt obsługi social media głównie zależy od liczby osób zaangażowanych w zarządzanie profilami, ich kompetencji, ilości i jakości wykorzystywanych narzędzi oraz osiąganych efektów.
W poniższej tabeli znajdziesz zestawienie działań i związanych z nimi kosztów, umożliwiających stworzenie strategicznych profilów na Instagramie i Facebooku, które przyniosą wymierne efekty dla Twojego biznesu.
Podane poniżej ceny są poglądowe, aby pomóc Ci się rozeznać, ile wynosi koszt prowadzenia i obsługi social media. Cennik prowadzenia Instagrama może się różnić w zależności od branży, oczekiwań oraz niezbędnych działań do osiągnięcia wyznaczonych celów. Jeśli chcesz poznać koszt prowadzenia social media dla Twojej firmy, skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie indywidualną propozycję wraz z wyceną.
DZIAŁANIE | CZĘSTOTLIWOŚĆ | BUDŻET |
---|---|---|
1. Audyt profilu i konkurencji, strategia działania i content plan | Jednorazowo | 3 600 zł netto |
2. Konfiguracja i uzupełnienie profilii (FB + IG) i Meta Business Suite | Jednorazowo | 600 zł netto |
3. Stworzenie strony linkującej (jeśli jest potrzeba) | Jednorazowo | 250 zł netto |
4. Sesja zdjęciowa (lokalny wykonawca) | Raz na pół roku | 1 800 zł netto |
5. Nagranie 2 profesjonalnych rolek (lokalny wykonawca) | Miesięcznie | 700 zł netto |
6. Prowadzenie i obsługa social media | Miesięcznie | 3 250 zł netto |
7. Budżet na promowanie postów | Miesięcznie | 750 zł |
8. Meta Verified (jeśli jest potrzeba) | Miesięcznie | 60 zł (15 USD) |
SUMA | jednorazowo 4 450 zł netto ———– miesięcznie 3 950 zł netto + 60 zł Meta Verified +750 zł promowanie postów ———– co 6 miesięcy 1 800 zł netto |
Prowadzenie fanpage cennik
W ostatnich latach Facebook stracił na popularności, zwłaszcza wśród młodych użytkowników. Obecnie działania marketingowe na tej platformie skupiają się głównie na odbiorcach w wieku 40 lat i starszych. Dlatego coraz więcej firm decyduje się łączyć prowadzenie fanpage na Facebooku z działaniami na Instagramie za pomocą funkcji cross postowania.
Funkcja udostępniania postów (cross postowania) polega na dodawaniu materiałów na Instagram i ich automatycznemu udostępnianiu na Facebooku. Dzięki niej możesz zaoszczędzić czas i pieniądze, jednocześnie budując obecność firmy w obu platformach społecznościowych.
Jeśli chcesz, aby materiały udostępniane na FB i IG były takie same, wówczas cennik prowadzenia fanpage na Facebooku jest tożsamy z cennikiem prowadzenia Instagrama. Innymi słowy, cena prowadzenia Instagrama nie zmienia się, nawet jeśli zdecydujesz się udostępniać materiały z IG na fanpage na Facebooku.
Stawki za post na Instagramie
Cena za post na Instagramie i Facebooku zależy od wielu czynników. Kluczowym działaniem wpływającym na koszt jest przygotowanie treści oraz grafiki lub wideo.
Na przykład, prosty post z informacją o wyprzedaży, zachęcający do zapoznania się z ofertą sklepu, może kosztować około 100 zł netto. Z kolei bardziej rozbudowany post, taki jak merytoryczna rolka dostarczająca cennych informacji i budująca zaufanie klientów, może kosztować nawet 900 zł netto. Taka rolka wymaga przygotowania planu, stworzenia konspektu, realizacji nagrania i montażu (wybranie fragmentów, poskładanie materiałów, dodanie napisów, animacji) oraz stworzenie odpowiedniej treści.
To, ile kosztuje post na Instagramie, zależy też od jakości dostarczonych materiałów, oczekiwań klienta, czasu potrzebnego na ustalenia i realizację, niezbędnych programów oraz umiejętności wykonawcy.
Dlaczego prowadzenie social media tyle kosztuje
Musisz wiedzieć, że doświadczony pracownik zarabia co najmniej 6 000 zł netto, co dla pracodawcy oznacza koszt około 10 000 zł brutto. Do tego dochodzą wydatki na narzędzia, szkolenia, lokal i media. Co więcej, prowadzenie social media wiąże się z odpowiedzialnością, dyspozycyjnością, zaangażowaniem i koniecznością ciągłej edukacji, ponieważ platformy cały czas rozwijają się i zmieniają swoje funkcjonalności. Wszystkie te czynniki również mają wpływ na to, ile kosztuje prowadzenie social media.
Dlatego, zamiast pytać „Dlaczego to tyle kosztuje?”, lepiej zastanowić się „Jak prowadzenie social media pomoże rozwinąć mój biznes?”.
Aby zacząć i budować wartościowy profil, który będzie dostarczał efektów, trzeba jednorazowo zainwestować 4 450 zł netto. Następnie miesięczne działania to inwestycja na poziomie 3 950 zł netto + 750 zł budżet na promowanie postów.
Czy można prowadzić profil na Instagramie za 500 zł netto? Tak i nie. Merytoryczny post w formie karuzeli i jego promowanie także powinno dostarczyć efektów. Oczywiście wszystko zależy od branży, segmentu klientów i Twoich oczekiwań. Z mediami społecznościowymi jest jak w życiu, chcesz jeździć Fiatem Tipo, czy Porsche Panamera?
Możesz zdecydować się na ekonomiczny Fiat Tipo, który pozwoli Ci dojechać z punktu A do punktu B. Możesz też wybrać Porsche Panamera, które zapewni Ci nie tylko komfort jazdy, ale także prestiż i wyróżni Cię na drodze.
Podobnie jest z obsługą profili w social media. Możesz próbować prowadzić je samodzielnie lub skorzystać z usług profesjonalistów. Wybór należy do Ciebie, ale pamiętaj, że inwestycja w usługi realizowane przez doświadczony zespół szybciej przełoży się na efekty Twojego biznesu.
Kto prowadzi social media
Prowadzenie mediów społecznościowych zazwyczaj wymaga od 1 do 3 osób w zależności od struktury agencji marketingowej oraz kompetencji jej pracowników. Koszt prowadzenia social media przez jedną osobę (np. freelancera lub pracownika na etacie) posiadającą niezbędne kompetencje, często jest większy, a same działania mniej efektywne.
Social Media Manager, Copywriter, Designer — te trzy osoby pracują na Twój sukces w mediach społecznościowych. Social Media Manager odpowiada za opracowanie strategii i nadzoruje wszystkie działania prowadzone na profilach. Copywriter tworzy treści, które przyciągają uwagę odbiorców i zachęcają do interakcji. Designer dba o estetykę i spójność materiałów graficznych, tworząc atrakcyjne wizualnie posty, relacje, czy materiały do rolek.
Reklamy w social mediach
Największym błędem jest tworzenie materiałów (postów, rolek, relacji), które docierają do znikomej grupy odbiorców. Obecnie dla profili firmowych (w przeciwieństwie do marek osobistych) zasięgi organiczne prawie nie istnieją. Meta najzwyczajniej chce zarabiać i zmusza użytkowników do działań reklamowych.
W mediach społecznościowych sukces w 50% zależy od jakości treści, grafik i materiałów wideo, a w pozostałych 50% od ich dystrybucji do odpowiedniej grupy odbiorców.
To, ile kosztuje prowadzenie social media, zależy również od kwot przeznaczonych na promowanie postów. Promowanie jest niezbędne, aby konto mogło się rozwijać. Dzięki reklamom zwiększysz zasięg i precyzyjnie określisz, do jakiej grupy odbiorców potrzebujesz dotrzeć. To kluczowe, aby trafiać do osób, które mogą zainteresować się Twoimi produktami lub usługami.
Ile kosztuje promowanie posta na Instagramie i Facebooku
Koszt promocji postów i rolek na IG oraz FB zależy od obszaru promocji, grupy odbiorców oraz liczby dni, przez które będzie trwała promocja. Można założyć, że minimalny budżet na promowanie materiałów w social mediach, który dostarczy efektów to 25 zł dziennie.
Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, ile kosztuje reklama na Facebooku i Instagramie, przeczytaj nasz artykuł “Ile kosztuje reklama w internecie”.
Profesjonalne prowadzenie social media — efekty
Jakie korzyści daje profesjonalne prowadzenie social media? Możesz spodziewać się wielu polubień, zapisów postów, codziennego przyrostu obserwatorów, a także zwiększonej liczby wiadomości. Zauważysz także zwiększony ruch na swojej stronie internetowej oraz zapytania o usługi i produkty.
Koszt prowadzenia mediów społecznościowych warto analizować w dłuższej perspektywie. Na początku trzeba zainwestować, ale z czasem ta inwestycja zaczyna przynosić zyski.
Przy budżecie 3 500 zł netto na prowadzenie profilu na Instagramie i Facebooku oraz 750 zł na promowanie postów możesz spodziewać się przyrostu od 100 do 500 obserwatorów miesięcznie. Z tych użytkowników od 1% do 5% (czasami nawet więcej) zmieniamy w klientów. Pamiętaj, że mówimy o firmowym profilu na Instagramie, a nie profilu marki osobistej.
Czy to się opłaca? Uśredniając dla przykładowej kalkulacji — 250 nowych obserwatorów przy 2% konwersji, daje 5 nowych klientów miesięcznie. Jednak takie wyliczenia mogą być mylące! W biurze nieruchomości jedna konwersja może przynieść zysk od 8 000 do 15 000 zł, podczas gdy w salonie kosmetycznym 150-500 zł.
Efekty działań w różnych branżach będą się znacząco różnić. W biurze nieruchomości jedna konwersja może oznaczać sukces, podczas gdy salon kosmetyczny potrzebuje ich przynajmniej 20. Z drugiej strony klienci do salonu kosmetycznego wracają wielokrotnie, a do biura nieruchomości raczej raz na parędziesiąt lat lub wcale. Dlatego każda branża wymaga indywidualnego podejścia.
Poniżej możesz zobaczyć przykładowe efekty obsługi social media naszych Klientów.
Tego nie rób — kupowanie followersów na Instagramie
Kupowanie followersów na Instagramie to swoista pułapka dla profilu. W rzeczywistości fałszywi obserwatorzy nie dostarczają żadnej wartości dla konta, a wręcz przeciwnie — obniżają statystyki i zasięgi. Co więcej, takie działania są sprzeczne z regulaminem Instagrama. Meta aktywnie walczy z nieuczciwymi praktykami i może zablokować profil, który kupuje followersów.
Aby sprawdzić, czy profil kupuje followersów, wystarczy użyć narzędzi analitycznych np. socialblade.com.
Konto, które kupuje followersów ma w swojej historii nienaturalne skoki w liczbie obserwatorów, a także charakteryzuje się niskim współczynnikiem zaangażowania.
Czy do obsługi social media jest potrzebne Twoje zaangażowanie
Tak, choć w ograniczonym zakresie. Agencja zajmie się strategią, obsługą profilu, dystrybucją treści i wszystkimi niezbędnymi aspektami. Jednak przy prowadzeniu social media warto nagrywać rolki i relacje, a do tego potrzebna jest twarz Twoja lub wyznaczonej osoby z firmy.
Nawet jeśli masz opory, wstydzisz się lub nie wiesz, co i jak nagrywać, pomożemy Ci przejść przez ten proces krok po kroku. Klienci, którzy mówili „to nie dla mnie”, teraz dumnie nagrywają relacje i rolki, co obniża koszty naszej współpracy. Co więcej, robią to, ponieważ polubili marketing, który w końcu zaczął działać.
A co jeśli nie masz czasu? Rolki i relacje nie muszą być długie (nawet nie powinny) i co ważniejsze, wcale nie musisz dodawać je często. Zastanów się, czy kiedykolwiek próbowałeś regularnie nagrywać krótkie filmiki. Jeśli nie, to warto spróbować. Jeśli tak, ale efekty nie były zadowalające, być może potrzebujesz naszych wskazówek, które pomogą Ci poprawić jakość materiałów.
Kogo wybrać do obsługi social media
Dziesiątki firm traci pieniądze, inwestując w działania marketingowe, które nie przynoszą efektów. Często problemem jest niewłaściwy wybór wykonawcy, który nie dysponuje odpowiednią wiedzą i zapleczem do skutecznej obsługi mediów społecznościowych. Skąd to wiem? Od 2019 roku pomagam przedsiębiorcom i wykonawcom w osiąganiu celów marketingowych. Specjalizuję się w audytach marketingowych, rozwiązywaniu sporów i eliminowaniu nieprawidłowości w działaniach.
Zastanawiasz się kogo wybrać do prowadzenia social media? Unikaj młodych, niedoświadczonych freelancerów i zespołów, które głośno krzyczą, a mało potrafią. Na rynku jest plaga firm, które obiecują złote góry, a w rzeczywistości oferują usługi niskiej jakości. Pamiętaj, że prowadzenie profili w mediach społecznościowych to nie tylko dodawanie postów, ale kompleksowa strategia, wymagająca wiedzy, doświadczenia i ciągłej optymalizacji, aby dostosować ją do zmieniającego się rynku i oczekiwań klientów.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na współpracę z agencją, freelancerem czy zatrudnisz pracownika na etat, najważniejsze są kompetencje, wiedza i osiągane wyniki.
Zanim podpiszesz umowę, poproś o listę prowadzonych profili i dokładnie przeanalizuj ich zawartość oraz statystyki, korzystając z narzędzi dostępnych w Internecie, jak np. socialblade.com.
Czy w 2024 r. jest sens zacząć prowadzić profile w social mediach
Zdecydowanie tak! Działania na profilach naszych Klientów cały czas przynoszą satysfakcjonujące rezultaty. Startujemy z nowymi profilami na Instagramie i Facebooku, które zwiększają sprzedaż i budują obecność firm na rynku.
Obecnie media społecznościowe wciąż są jednym z najlepszych narzędzi do prowadzenia działań marketingowych. Ktoś Ci powiedział, że social media nie działają? Brak efektów najczęściej wynika z nieprzemyślanych działań, zbyt małego budżetu, braku odwagi do testowania nowych rozwiązań oraz ignorowania zaleceń specjalistów.
Podsumowanie
Wciąż zastanawiasz się, ile kosztuje prowadzenie social media? Nie ma jednej odpowiedzi. Podane w artykule kwoty są przykładowe, aby pomóc Ci w rozeznaniu. Na koszt prowadzenia profilu na Instagramie i Facebooku wpływa zakres działań do podjęcia, branża, grupa docelowa, a nawet region, w którym działa Twoja firma.
Jeśli chcesz, aby Twoje social media zaczęły działać, zrób pierwszy krok i skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci postawić kolejne. Pamiętaj, że aktywna obecność w mediach społecznościowych to inwestycja w przyszłość Twojej firmy. Dzięki dobrze prowadzonym profilom zbudujesz świadomość marki i pozyskasz nowych klientów.
Nie zwlekaj! Najlepszy moment na rozpoczęcie działań w social media jest teraz. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, ile kosztuje prowadzenie social media dla Twojej firmy.
MARKOFANI — Digital Marketing Agency
agencja@markofani.com.pl
+48 17 300 03 30