Z artykułu dowiesz się:
Picture of Dariusz Kopyto
Dariusz Kopyto
Specjalista ds. Marketingu Omnichannel. Od 2005 r. realizuje działania marketingowe dla firm z sektora MMŚP. Specjalizuje się w SEO, analityce internetowej i działaniach sprzedażowych. Na co dzień zarządza Agencją Reklamową MARKOFANI i serwisem dla marketerów — Aspirate.pl
Ile kosztuje prowadzenie social media (Instagram + Facebook) przez agencję marketingową

Ile kosztuje prowadzenie social media

Ile kosztuje prowadzenie social media to temat, wokół którego jest wiele mitów. Dlatego postaram Ci się pokazać, ile kosztuje prowadzenie Instagrama i Facebooka na przykładzie naszych realizacji oraz skąd ta cena wynika.

Cena zależy głównie od dwóch czynników. Zakresu realizacji (zaangażowania), doświadczenia wykonawcy i jego zaplecza. Na potrzeby kalkulacji przygotowałem proponowany zakres działań, który dostarcza efektów u naszych klientów:

  • 9 postów miesięcznie w tym dwie rolki
  • 8 stories, które zostaną zapisane w wyróżnionych
  • promowanie postów z budżetem 900 zł (30 dni x 30 zł)
  • moderacja komentarzy i wiadomości
  • aktywne działanie w profilach potencjalnych odbiorców

Prowadzenie mediów społecznościowych wymaga zazwyczaj od 1 do 3 osób w zależności, jaka jest organizacja agencji marketingowej oraz jakie kompetencje posiadają pracownicy. Zazwyczaj jedna osoba posiadająca 3 niezbędne kompetencje jest droższa i mniej efektowna niż osoby specjalizujące się w poszczególnych działaniach. Za to działania zespołu często wymagają koordynacji, które prowadzi kolejna osoba.

Kto prowadzi social media

Social media manager, copywriter, designer — te trzy osoby pracują na Twój sukces. W większych agencjach, które często prowadzą działania szablonowo pojawia się jeszcze postać Project Managera, która odpowiada za koordynację działań oraz Customer service, która buduje z Tobą relacje i przekazuje wszystkie informacje. Wracając do najczęściej spotykanego modelu, Social media manager odpowiada za zaplanowanie działań ramowych i w poszczególnych miesiącach i prowadzenie profili. Copywriter odpowiada za przygotowanie treści, a designer tworzy posty, relacje i materiały do rolek.

Za co płacisz podczas prowadzenia mediów społecznościowych

Współpraca zazwyczaj dzieli się na 5 etapów:

  1. Audyt dotychczasowych działań i efektów oraz konkurencji
    1. weryfikacja co było robione i jakie efekty dostarczyło
    2. co robi konkurencja i jakie ma efekty
  2. Strategia działania w mediach społecznościowych
    1. zrozumienie kim jest odbiorca i jakich informacji oczekuje
    2. zbudowanie zakresu merytorycznego profilu
    3. stworzenie siatki postów w profilu
  3. Przygotowanie contentu do publikacji
    1. opracowanie zakresu treści postów, relacji i rolek
    2. stworzenie grafik
    3. nagranie rolek i stories
  4. Sesja zdjęciowa
    1. zdjęcia firmy
    2. pracowników
    3. realizowanych usług i/lub oferowanych produktów
  5. Wdrożenie zmian w profilach
    1. konfiguracja techniczna profili
    2. spięcie profili w Meta Business Managerze
    3. podpięcie Pixela
    4. uzupełnienie informacji w profilach
  6. Prowadzenie profilu
    1. publikacja postów, stories, rolek
    2. moderowanie komentarzy i wiadomości
    3. podejmowanie działań w profilach potencjalnych odbiorców
    4. śledzenie działań konkurencji

W każdym z tych 4 etapów podejmowane są inne działania, które pomagają stworzyć profil, który będzie dostosowany do potrzeb klientów, estetyczy pod względem wizerunkowym, dostarczał oczekiwanych efektów np. świadomość produktu/marki na rynku, zwiększenie sprzedaży, denerwowanie konkurencji (tak, prowadzimy też profile po to, aby denerwować konkurencję, poprzez pozycjonowanie marki na rynku)

Ile kosztuje prowadzenie social media w rzeczywistości

Koszt prowadzenia mediów społecznościowych należy podzielić na dwa koszty. Pierwszy jednorazowy związany z przygotowaniem oraz drugi miesięczny związany z regularnie podejmowanymi działaniami.

Obecnie najbardziej popularnym modelem prowadzenia profili na Instagramie i Facebooku jest publikacja materiałów na Instagramie, a następnie udostępnianie ich na Facebooku. 

Osiągnięcie efektów wymaga podjęcia odpowiednich działań, aby tworzyć wartościowy profil, który zaangażuje określonych odbiorców, aby podjęci oczekiwane przez nas działanie.

  • 2400 zł netto — Audyt profilu i konkurencji, strategia działania i content plan (jednorazowo)
  • 600 zł netto — Konfiguracja profilii (FB + IG) i Meta Business Manager (jednorazowo)
  • 1800 zł netto — Sesja zdjęciowa (raz na kwartał) — lokalny wykonawca
  • 1000 zł netto — Nagranie 2 rolek na miesiąc (miesięcznie) — lokalny wykonawca
  • 3000 zł netto — Prowadzenie profilu (miesięcznie)
  • 900 zł — Budżet na promowanie postów (miesięcznie)

“Dlaczego, aż tyle?” to złe pytanie! Prawidłowe to “Jak to pomoże rozwinąć mój biznes?”. A po drugie to osoba podejmująca dla Ciebie działania, która ma doświadczenie 5+ lat zarabia minimum 6000 zł netto, co dla pracodawcy daje koszt 10 000 zł brutto brutto. Do tego dochodzi koszt legalnych narzędzi, szkoleń, mediów, lokalu. I ta praca wcale nie jest taka przyjemna, jak myślisz, ponieważ wiąże się z dużą odpowiedzialnością, dyspozycyjnością, zaangażowaniem, stresem i koniecznością ciągłej edukacji, ponieważ platformy dynamicznie się zmienią. Jak nie trendy i algorytmy to funkcjonalności.

Jeśli startujemy z nowym profilem, wówczas budżet na audyt poświęcamy na lepszą analizę konkurencji i zrozumienie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. W tym przypadku pierwszy miesiąc trwa dwa tygodnie, ponieważ zależy nam na szybkim zbudowaniu bazy wartościowych postów, aby osoby, do których docieramy, a one odwiedzając profil firmy, nie wchodzili na pusty profil i nie realizowały oczekiwanego przez nas zadania. Wówczas dwa pierwsze tygodnie są zazwyczaj tańsze i nie ma działań reklamowych.

Dlatego działania można podzielić na zaczynane od zera dla nowego profilu i kontynuacji prowadzenia.

Podsumowując, aby dobrze zacząć i budować wartościowy profil, który będzie dostarczał efektów, trzeba zainwestować 4800 zł netto. Następnie miesięczne działania to inwestycja na poziomie 4000 zł netto + 900 zł budżet na promowanie postów.

Czy można prowadzić profil na Instagramie za 500 zł netto? Tak! Jeden dobry post w formie karuzeli i jego promowanie powinno dostarczyć efektów. Oczywiście wszystko zależy od rynku i Twoich oczekiwań. Z mediami społecznościowymi jest jak z życiem, chcesz jeździć Fiatem Pandą, czy Porsche Pakamera? — klienci widzą i oceniają, zanim Cię poznają.

Pamiętaj, nie mierz efektu serduszkami czy przyrostem obserwujących. Jest to ważne, ale liczy się osiągnięcie celu np. sprzedaży. Część klientów nigdy Cię nie będzie obserwować, ale będą u Ciebie kupować. Przyczyn takiego działania jest wiele i warto ich dociekać, ale w tym wszystkim najważniejsze jest, aby docierać do odpowiedniej grupy odbiorców, a nie będziesz narzekać na brak klientów!

Dlaczego budżet na promowanie postów jest konieczny

Największy błąd popełniany przez przedsiębiorców i agencje to tworzenie materiałów, które docierają do znikomej grupy odbiorców. Zasięgi organiczne prawie nie istnieją. Meta najzwyczajniej chce od firm pieniądze. 

Skoro publikujemy wartościowe oraz atrakcyjne informacje i chcemy osiągnąć postawiony cel, musimy z tymi informacjami docierać do potencjalnych klientów. Promowanie postów to ich dystrybucja, która umożliwia osiągnięcie celu.

50% sukcesu to odpowiednie informacje, a kolejne 50% to ich dystrybucja do określonej grupy odbiorców. 

Czego możesz się spodziewać w praktyce

Dużo serduszek i zapisań postów, ale nie pod każdym postem, codziennego przyrostu obserwujących, prywatnych wiadomości, dziwnych komentarzy od konkurencji i ludzi, którzy trolują, ruchu w witrynie internetowej i upragnione zapytania o usługę lub zakup produktów.

Poniżej screeny z efektów w profilach, które prowadzimy z różnym zakresem działań.

Czy Twoje zaangażowanie jest wymagane

Tak! Nawet jeśli masz opory, wstydzisz się, nie wiesz, co i gdzie nagrywać, wszystkiego się dowiesz i przejdziesz z nami przez tę ścieżkę krok po kroku. Osoby, które mówiły, ja się nie nadaję, nie potrafię, nie chcę, dzisiaj dumnie nagrywają relacje i rolki, a nawet je samodzielnie montują, przez co obniżają koszt naszej współpracy. Co ciekawsze robią to, bo polubili swój biznes i marketing, który w końcu zaczął działać.

Jeśli twierdzisz, że nie masz czasu, nie nadajesz się, nie potrafisz — to odpowiedz na jedno proste pytanie“, czy kiedykolwiek spróbowałeś i wytrwałeś miesiąc w tym postanowieniu?”. Jeśli nie, to wszystko przed Tobą, a nauczenie się tego wcale nie jest trudne. Jeśli odpowiedziałeś tak, to prawdopodobnie coś źle zrobiłeś! O pomyłkę nie trzeba dużo. Wystarczy źle targetować produkt do grupy odbiorców lub nie dostosować go do oferty konkurencji. Wówczas, Ty odwalasz ciężką robotę, edukując klientów, a oni kupują gdzie indziej, a Ty za swoją robotę nawet nie dostajesz napiwków od konkurencji.

Podsumowanie

Pomimo że nie jesteś gotowy na to wszystko, ponieważ skoro tego nigdy nie robiłeś, to na pewno nie jesteś, a chcesz zmienić swoje stwierdzenie “media społecznościowe w mojej firmie nie działają”, na “nagrywam i rozwijam moją firmę dzięki mediom społecznościowym” zrób samodzielnie pierwszy krok i odezwij się do nas, a kolejne pomożemy Ci postawić.

Pamiętaj, świadomość Twojej marki i dostępność usług czy produktów zawsze przekłada się na klientów (wiedzą, że jest taka firma i oferuje usługi i/lub produkty). Wzbudzenie potrzeby szybciej aktywuje klientów (zaczynają myśleć o produkcie i go potrzebować). Pokazanie, co klient zyskuje, kupując u Ciebie, doprowadza do konwersji (wie, że warto kupić u ciebie, ponieważ …). Wysoka jakość i zadowolenie klienta to jego powroty i dostarczanie nowych klientów z jego kręgów — polecenia, opinie.

Nie odkładaj decyzji kolejny raz, najlepszy czas na działania już minął, a każdy kolejny dzień to Twoja strata!

Powiązane wpisy

Sprawdź co mamy dla Ciebie na Instagramie ;)