Chcesz dowiedzieć się więcej na temat domen internetowych i uniknąć błędów często popełnianych przez przedsiębiorców, podczas budowania obecności firmy w Internecie? To bardzo ważne, ponieważ błędy te mają wpływ na bezpieczeństwo transakcji, pozycjonowanie, wizerunek, a także postrzeganie Twojej strony przez internautów.
Jeśli chcesz budować prawidłowo wizerunek firmy, potrzebujesz domenę internetową — adres internetowy, pod którym klienci znajdą Twoją firmę oraz hosting (serwer), na którym umieścisz pliki strony, sklepu czy bloga. Zakup odpowiedniej domeny to nie lada wyzwanie, jednak stanowi początek trudnej przygody i szeregu kompromisów.
Odpowiednia domena internetowa dla Twojej firmy
Zakup domeny internetowej dla Twojej firmy, czy marki to kluczowy moment w budowaniu obecności w internecie. Musisz stworzyć nazwę i wybrać jedno z wielu dostępnych rozszerzeń (.pl, .com.pl, .net, .eu, itp.), a wymyślona przez Ciebie domena musi być dostępna do zarejestrowania.
Jeśli masz wytypowaną dostępną do rejestracji domenę internetową, zanim dokonasz zakupu, koniecznie musisz sprawdzić, co znajduje się na stronach, posiadających taką samą nazwę, ale inne popularne rozszerzenia domen!
Jeśli inna firma z Twojej branży wykorzystuje tą samą nazwę z innym rozszerzeniem, koniecznie musisz zmienić nazwę! W innym przypadku klienci, szukając w wyszukiwarce Twojej firmy, będą trafiać do Twojej konkurencji. Zanim stworzysz wartościową stronę i wypozycjonujesz ją, to Twoja konkurencja będzie wygrywała. Dlaczego? Większość internautów wyszukuje stronę firmy, którą chcą wyświetlić, a nie wpisuje domeny internetowej w pasku adresu.
Wybierając tę samą nazwę, narażasz się też na problemy, ponieważ możesz zostać pozwany o podszywanie się, a firma, która zarejestrowała nazwę jako pierwsza, mogła ją zastrzec i ma do niej prawa. Bądź też ostrożny wybierając nazwę bardzo zbliżoną do firm, które są popularne i działają w tej sam branży. Przed rejestracją koniecznie sprawdź, czy nazwa, którą chcesz użyć, nie jest zastrzeżona w tych trzech serwisach:
- Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej,
- European Union Intellectual Property Office,
- Global Brand Database.
Więcej na temat namingu znajdziesz w naszym artykule o brandingu — Logo, branding, lifting i rebranding firmy. Dostępność domeny sprawdzisz tutaj.
Budowa domeny internetowej
Domena internetowa składa się z nazwy (nazwa domeny) i rozszerzenia (rozszerzenie domeny). Obecnie na rynku dostępnych jest prawie 800 rozszerzeń! W Polsce najbardziej popularne są rozszerzenia .pl, .com, .com.pl, .eu, .net, .org, .biz, .info, a także domeny regionalne np. .rzeszow.pl i domeny funkcjonalne jak .travel.pl, czy .nieruchomosci.pl.
Jeśli zdecydujesz się na zakup nowoczesnego rozszerzenia jak .site, .shop, .travel, spotkasz się z problemem podczas dyktowania adresu innym osobom. Usłyszysz pytania typu “… a jaka końcówka .pl, .com”. Większość osób nie ma jeszcze świadomości o dostępnych nowych rozszerzeniach i z przyzwyczajenia do Twojej domeny będą dopisywać na końcu popularne rozszerzenia.
Podając adres strony internetowej, nie musisz dyktować przedrostka https://www., wystarczy, że podasz samą nazwę i rozszerzenie.
Większość dostępnych rozszerzeń dla domen znajdziesz na stronie GoDaddy.
Którego rejestratora domen internetowych wybrać?
Na rynku obecnie są setki firm, które oferują usługę rejestracji i utrzymania domen internetowych. Firmy te różnią się poziomem usług. Nie ważne, którego dostawcę wybierzesz, Twoja domena będzie zarejestrowana i utrzymywana przez wybraną firmę.
Warto wybrać rejestratora, który dla domeny zapewnia m.in. następujące usługi: certyfikat SSL, HTTP/2, DNS Anycast, CAA, DNSSEC, które mają wpływ na bezpieczeństwo i szybkość działania strony.
Najniższa cena nie powinna być wyznacznikiem przy wyborze. Domena wraz ze wzrostem rozpoznawalności zyskuje coraz większą wartość finansową. Dlatego odpowiedni rejestrator i bezpieczeństwo takiej domeny to podstawa funkcjonowania w internecie. Każdą zarejestrowaną domenę u wybranego operatora można przenieść do innego.
Obecnie MARKOFANI w zakresie rejestracji domen i hostingu współpracuje z firmą nazwa.pl, ze względu na kilka aspektów:
- zapewniają bezpieczeństwo panelu, jak i zarejestrowanych domen,
- inwestują w rozwój infrastruktury, a obecne czasy odpowiedzi serwerów są optymalne,
- wsparcie techniczne działa szybko i skutecznie — odbierają osoby, a nie boty,
- skutecznie informują o dobiegającym końcu ważności domeny i przetrzymują ją po upływie jeśli nie zostanie opłacona na czas,
- posiadają przyjazny i prosty w obsłudze panel klienta.
Tworzenie subdomen w domenie
Subdomena to adres internetowy utworzony w ramach istniejącej domeny głównej. Po zakupieniu domeny możesz za darmo tworzyć nieograniczoną ilość subdomen na zasadzie subdomena.twojafirma.pl. Subdomeny działają, jak odrębne adresy i mogą kierować internautów na inną stronę niż domena główna! Subdomeny możesz wykorzystać również do tworzenia prostych do zapamiętania adresów dla klientów. Zamiast podawać pełny URL https://twojafirma.pl/warsztaty/makijaz-glow-do-sesji-zdjęciowych/, możesz stworzyć subdomenę i podawać krótki i wygodny adres np. makijaz.twojafirma.pl, który będzie kierował użytkownika na konkretną podstronę. W ten sposób możesz linkować do dowolnych podstron, na które chcesz kierować swoich klientów. Ułatwia to sprawę podczas spotkań i prezentacji.
Innym sposobem na wykorzystanie subdomen jest na przykład rozdzielenie wersji językowych strony, tworzenie stron dla oddziałów firmy, czy wydzielenie różnych części serwisu jak np. wiadomosci.onet.pl.
Certyfikat SSL dla domeny
Tworząc własną stronę, sklep internetowy czy bloga nie możesz zapomnieć o odpowiednim certyfikacie SSL — Secure Socket Layer. Obecnie stał się standardem i musisz go zapewnić dla domeny głównej i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat, który zapewnia taką ochronę to Wildcard. Umożliwia szyfrowanie przesyłanych danych pomiędzy użytkownikiem strony internetowej a serwerem, na którym znajduje się strona. Dzięki temu przesyłane informacje są bezpieczne.
Dlaczego musisz posiadać SSL?
Certyfikat realnie wpływa na bezpieczeństwo i zaufanie użytkownika do strony, a także jej pozycjonowaniew wyszukiwarce Google. Jest też ważny ze względu na RODO.
Obecnie większość przeglądarek internetowych podkreśla, że strona posiada certyfikat SSL, a w przypadku jego braku w zależności od przeglądarki wyświetla się komunikat “Strona niezabezpieczona”, “Strona niebezpieczna” lub “Uwaga, brak ważnego certyfikatu SSL”.
URL — Budowa linków
Pisząc o domenach, koniecznie muszę wspomnieć o URL (Uniform Resource Locator) — najprościej mówiąc, jest to adres konkretnej strony w internecie. Każdy URL zawiera w sobie domenę, a także usługi, które umożliwiają wyświetlanie konkretnej strony.
Odpowiednio skonstruowany link wygląda przekonująco dla internautów i pomaga w pozycjonowaniu strony. Dlatego warto poświęcić czas i zadbać o prawidłowe adresy URL w posiadanej domenie.
Link do każdej strony składa się z: protokołu, ogranicznika, usługi (subdomena, domena 3 poziomu), nazwy domeny (element 2 poziomu), rozszerzenia (element pierwszego poziomu) i slug.
Przykładowa budowa url: https — protokół Hypertext Transfer Protocol Secure z certyfikatem SSL :// — ogranicznik, www — usługa World Wide Web i jednocześnie subdomena, twojafirma — nazwa domeny, .pl — rozszerzenie, /akademia — katalog, /budowa-domeny-internetowej — slug konkretnej strony internetowej.
W URL mogą też pojawić się następujące elementy: #fragment — odwołanie do właściwej sekcji na stronie, ?parametr=wszystkie — parametry np. wyszukiwana fraza, index.html — nazwa pliku strony.
Linki widoczne są w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej w postaci breadcrumbs — ścieżki nawigacji. Dlatego budowa odpowiednich linków dla strony jest bardzo ważna!
Budowa linkowania w domenie
Tworząc stronę internetową musisz zaplanować logiczną strukturę linków na stronie. Jeśli Twoja firma na stronie oferuje klientom bloga, warsztaty stacjonarne, kursy online, produkty w sklepie internetowym. Koniecznie musisz przemyśleć strategię linków do poszczególnych sekcji. Jest to ważne, ponieważ odpowiednie linki przekazują istotne informacje internautom i pomagają pozycjonować stronę, a każda zmiana linkowania w późniejszym czasie, bez odpowiednich zabiegów wpływa negatywnie na pozycję podstron w wynikach wyszukiwania!
Przykładowy podział sekcji na stronie atelier kosmetycznego: twojafirma.pl/ twojafirma.pl/informacje-o-atelier/ twojafirma.pl/kontakt-z-atelier/ — twojafirma.pl/blog/ twojafirma.pl/blog/polecane-zabiegi-kosmetyczne-na-wiosnę/ — twojafirma.pl/warsztaty/ twojafirma.pl/warsztaty/makijaz-glow-do-sesji-zdjęciowych/ — twojafirma.pl/kursy/ twojafirma.pl/kursy/makijaz-pernamentny-brwi/ — twojafirma.pl/sklep/ twojafirma.pl/sklep/akcesoria/pedzle-do-brwi-i-oczu/ twojafirma.pl/sklep/promocje/
SEO linków
Podczas planowania linkowania w posiadanej domenie, koniecznie musisz uwzględnić działania seo i w slug każdej podstrony umieścić główną frazę kluczową dla danej podstrony.
W słowach tworzących slug nie wolno używać znaków diakrytycznych (są to wszystkie znaki specjalne: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, itp.), a wyrazy powinny być rozdzielone za pomocą dywiz “-”, łącznik znany pod nazwą myślnik, jak i kreska.
Inne kluczowe zasady tworzenia prawidłowego adresu. URL powinien:
- składać się ze zgodnych z treścią strony słów kluczowych,
- zawierać wyrazy układające się w logiczny ciąg,
- informować użytkownika i wyszukiwarkę o zawartości strony,
- zawierać tylko małe litery.
Skonstruowane w powyższy sposób adresy URL, są przyjazne, ponieważ każdy bez problemu identyfikuje na jego podstawie zawartość strony internetowej, do której prowadzi. Wpływa to bardzo pozytywnie również na pozycjonowanie i czytelność danych w narzędziach analitycznych.
Niezbędne przekierowania 301
Tworząc obecność firmy w internecie, nie możesz pominąć przekierowań 301. Pozwoli Ci to uniknąć wielu różnych adresów internetowych prowadzących do tej samej strony internetowej. Wypłynie to bardzo pozytywnie na pozycjonowanie, a użytkownicy zawsze zobaczą Twoją stronę z certyfikatem SSL.
Bez odpowiednich przekierowań, każda strona w Twojej domenie będzie dostępna pod kilkoma różnymi adresami: https://twojafirma.pl/… https://twojafirma.pl/… — pożądana forma https://www.twojafirma.pl/… https://www.twojafirma.pl/…
Każdy powyższy adres to inny adres tej samej strony internetowej dla wyszukiwarki i narzędzi Google. Przez brak odpowiednich zapisów w narzędziach analitycznych Google Analytics, czy Google Search Console nie otrzymasz jednolitych klarownych statystyk.
W wyszukiwarce Twoja strona pokaże się w różny sposób, a jeśli wdrożysz przekierowania po czasie, możesz stracić wypracowane pozycjonowanie Twojej strony!
Koniecznie musisz wymusić adres bez przedrostka www i z http. Dlatego na samym początku zadbaj o to i umieść odpowiednie reguły w pliku .htaccess znajdującym się na serwerze. Umożliwi Ci to wyeliminowanie wszystkich niechcianych adresów URL i wyświetlenie strony internetowej pod właściwym zabezpieczonym adresem.
Podsumowanie
Wiemy, że z wielu powyżej opisanych aspektów do tej pory mogłeś nie zdawać sobie sprawy. W artykule nie ujęliśmy wszystkiego. Nie poruszyliśmy jeszcze kilku kwestii jak np. dane abonenta rejestrującego domenę, co jest ważne z punktu prawnego, a także zabezpieczenia domeny przed przejęciem i problemami z tym związanymi.
Niektóre z wymienionych zagadnień są proste do wdrożenia inne mniej. Dużo zależy od tego, jaki silnik wykorzystuje Twoja strona, czy sklep internetowy — WordPress, PrestaShop, sklep w modelu SaaS. Niezależnie od tego koniecznie musisz zadbać o wszystkie powyższe aspekty.
Im później to zrobisz, tym więcej negatywnych skutków odnotujesz. Wdrażając powyższe rozwiązania, możesz “zepsuć” stronę, a także obniżyć wyniki pozycjonowania. Jednak chcąc rozwijać firmę i budować coraz większą obecność firmy w internecie, wdrożenie wymienionych kwestii jest niezbędne!
Jeśli chcesz sprawdzić, czy posiadana przez Ciebie strona, sklep są prawidłowo stworzone, możesz skorzystać z naszej pomocy. Realizujemy audyty, konsultacje, szkolenia, a także usługi w całym zakresie.
Wsparcie dla przedsiębiorców
Masz pytania? Dołącz do naszej grupy “Akademia MARKOFANI” na Facebooku, w której bezpłatnie doradzamy, jak osiągnąć sukces!