Mapy Google cały czas są powiązane z profilami Google Moja Firma. W ostatnim czasie wprowadzono wiele zmian wizualnych, funkcjonalnych i technicznych.
Jedną z kluczowych zmian, która ma duży wpływ na działania przedsiębiorców za pośrednictwem profili GMB, jest udostępnienie użytkownikom map i wyszukiwarki prywatnych profili, o których wspominałem w poprzednich wpisach.
Możliwość budowania aktywnej społeczności
Profile udostępniają możliwość budowania aktywnej społeczności, która dostarcza cennych informacji wszystkim poszukującym odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Przykładowo: – którą restaurację, hotel, dentystę, weterynarza wybrać, – jak wygląda wnętrze obiektu np. pokoje w hotelu, patio restauracji, – które dania są polecane, jak wyglądają i czy pozwolą nam zaspokoić głód, – w jakich godzinach jest dostępny obiekt i czy obecnie jest otwarty.
Oceny i opinie w Google
Każdy użytkownik Google od wielu lat może dodawać oceny i opinie na temat firm i ich produktów, jak i usług. Od samego początku tworzyła się w ten sposób społeczność konsumentów, która aktywnie publikowała w ten sposób cenne informacje dla internautów chcących skorzystać z oferty firmy. Do tej pory poza odpowiedziami na opinie nie mieliśmy możliwości kontaktu z takimi osobami. Teraz mamy możliwość zbierania obserwujących, tak samo, jak na Instagramie, a użytkownicy Google posiadają profile przypisane do kont na Gmail’u.
Obserwowanie i własne listy obiektów w Google
Każdy może obserwować inne osoby i być obserwowanym. Tworzyć, a także udostępniać własne listy obiektów, do których można dodawać własne opisy. Obiekty można też dodać do ogólnych list – ulubionych lub do odwiedzenia.
Oczywiście podstawową funkcjonalnością profili dalej jest ocenianie, opiniowanie, dodawanie zdjęć i filmów. Google stawia głównie na ten aspekt i chce budować społeczność, która pochwali się tym, co robi, gdzie jest, co warto kupić, a co nie. Dzięki Facebookowi i Instagramowi nie mamy z tym problemów, a każdy z nas codziennie traci godziny na przeglądanie takich materiałów. Czy to się Google uda? Już się udało! Dzieje się to od 2004 roku, w którym powstał projekt. Google teraz skupia się na dostarczeniu odpowiedniego narzędzia obecnym użytkownikom Google Mapy. Ma nadzieję, że to grono powiększy się i inni też poczują potrzebę podzielenia się tym, jak dobrego pączka dzisiaj zjedli, tak aby inni bez wahania skorzystali z oferty pączkarni.
Oferta powitalna dla użytkowników Google
Co ciekawe, GMB oferuje możliwość dodania oferty powitalnej dla użytkowników, którzy zaczną obserwować wybrany obiekt. Może to być dowolna informacja zachęcająca internautę do skorzystania z oferty firmy. Jak to działa? Możesz przetestować rozwiązanie, odwiedzając nasz profil GMB, wyszukując w mapach @markofanicompl. UWAGA: Możliwość obserwowania obecnie funkcjonuje tylko w aplikacji Google Maps. Dlatego jest jeszcze mało popularna, ale wkrótce zapewne zostanie udostępniona we wszystkich rozwiązaniach, które posługują się profilami GMB.
Jeśli użytkownik zacznie obserwować profil firmy, wówczas osoba nim zarządzająca otrzymuje możliwość komunikowania się z takimi osobami. Obecnie ilość obserwujących jest tak mała, że każde działanie za pomocą profilu GMB prowadzi do dostarczenia informacji do klienta. Nie funkcjonują tu jeszcze żadne rankingi tak jak w przypadku Facebooka czy Instagrama. Zdobytych w ten sposób obserwujących można sukcesywnie zmieniać w klientów, a co lepsze dzięki nim możemy zyskać atrakcyjne opinie, a dzięki temu darmową promocję.