Z artykułu dowiesz się:
Picture of Dariusz Kopyto
Dariusz Kopyto
Specjalista ds. Marketingu Omnichannel. Od 2005 r. realizuje działania marketingowe dla firm z sektora MMŚP. Specjalizuje się w SEO, analityce internetowej i działaniach sprzedażowych. Na co dzień zarządza Agencją Reklamową MARKOFANI i serwisem dla marketerów — Aspirate.pl
Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej, to często zadawane pytanie przez młodych przedsiębiorców, którzy rozpoczynają przygodę z budowaniem obecności własnego biznesu w internecie.

Koszt utrzymania witryny internetowej zależy od użytego rozwiązania do jej stworzenia. Najpopularniejsze dwa modele to bezpłatny CMS opensource np. WordPress lub strona internetowa zbudowana na podstawie usługi SaaS jak wix.pl czy kajabi.com.

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej na WordPress

Utrzymanie strony internetowej, a tak właściwie witryny internetowej składa się zazwyczaj z kilku kosztów, które omówię poniżej. Jeśli Twoja witryna internetowa będzie używała CMS WordPress, to musisz liczyć się z następującymi kosztami.

Domena internetowa

Serce Twojej witryny internetowej, dzięki, której strony internetowe mogą być wyświetlane przez internautów. 

Firmy oferujące rejestrowanie domeny zazwyczaj kuszą niskim kosztem rejestracji domeny z nadzieją, że klient po roku zostanie i zapłaci regularną kwotę, która będzie obowiązywała. Dzięki tym promocjom domenę możemy kupić i utrzymać przez rok nawet za 1 zł.

Przedłużenie będzie już kosztowało od 99 zł do nawet 500 zł netto. Wszystko zależy od operatora, który rejestruje domeny, a także od rozszerzenia domeny internetowej (.pl, .com, .org, .store, .expert itp). Można przyjąć, że odpowiedni koszt utrzymania domeny z rozszerzeniem .pl w 2024 roku u zaufanego dostawcy to 129 zł netto.

Pamiętaj, aby podczas zakupu domeny zarejestrować ją na odpowiedniego abonenta. Niestety większość przedsiębiorców nie ma świadomości, jak jest to istotne, co prowadzi do różnych nieprzyjemnych sytuacji.

Hosting

Można porównać do rozumu, ponieważ to on zawiera wszystkie informacje, dzięki którym strony internetowe wyświetlają się w przeglądarce. Jest on niezbędny, jeśli tworzysz witrynę internetową na darmowym CMS jak WordPress lub gdy jest tworzona od podstaw przez specjalistów. 

Jak w przypadku domeny internetowej, hosting w pierwszym roku można kupić za parędziesiąt złotych. Ofertę od stabilnych na rynku dostawców można znaleźć już od 19 zł netto za pierwszy rok. Przed zakupem należy zwrócić uwagę na koszty po pierwszym roku, ponieważ wielu dostawców kusi niską ceną przy pakietach, które są droższe w utrzymaniu przez kolejne lata. 

Po upływie 12 miesięcy cena niestety znacząco wzrasta i za kolejny rok trzeba zapłacić od 199 zł netto do nawet kilkuset złotych. Wszystko zależy od tego, jak duży ruch jest w witrynie internetowej i jaki serwer jest niezbędny, aby zapewnić dostępność i odpowiednią szybkość wyświetlania stron internetowych.

Certyfikat SSL

Układ odpornościowy witryny internetowej, który odpowiada za przekazywanie w bezpieczny sposób informacji pomiędzy użytkownikiem a serwerem. W ten sposób m.in. podawane informacje w formularzach na stronach internetowych są zaszyfrowane, przez co hakerzy nie mogą w prosty sposób zdobyć danych Twoich użytkowników. 

Jest on niezbędny, ponieważ coraz więcej przeglądarek blokuje wyświetlanie stron, które nie posiadają odpowiednio wdrożonego certyfikatu SSL. Niestety u większości dostawców sam zakup nie wystarcza. Trzeba certyfikat “podpiąć pod domenę” i zapewnić odpowiednie przekierowanie.

Jak w powyższych przypadkach, certyfikat to koszt od 9 zł netto w pierwszym roku do nawet kilku tysięcy — wszystko zależy od rodzaju certyfikaty i sposobu szyfrowania danych. 

Jednak, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z budowaniem obecności marki w internecie, wystarczy Ci Let’s Encrypt — darmowy certyfikat SSL. Dlatego, zanim podejmiesz decyzję o wyborze dostawcy domeny i hostingu sprawdź, czy oferuje bezpłatny certyfikat SSL.

Motyw

Ubranie Twojej witryny internetowej, które odpowiada za wygląd stron w przeglądarkach. Wiele agencji i freelancerów tworzy firmowe witryny internetowe na gotowych motywach, które kosztują od 9 do 99 dolarów. 

W ramach pierwszego roku dostępne są automatyczne aktualizacje oraz wsparcie techniczne. Kolejny rok nie wymaga ponownego zakupu ze względu na licencje WordPress, ale firmy utrudniają już automatyczną aktualizację, aby użytkownik chciał wykupić wsparcie, które to zapewnia. Jednak bez niego bez problemu możesz aktualizować witrynę, pobierając paczkę ZIP i dodając ją na zapleczu witryny. 

W MARKOFANI od 2017 roku nie tworzymy witryn na kupionych motywach, ponieważ przez 7 lat spotkaliśmy się z wieloma problemami, które za nimi stoją, dlatego też odradzam używanie “gotowców” do tworzenia firmowej witryny internetowej.

Wtyczki

Narządy wewnętrzne witryny internetowej, dzięki którym może realizować zadania. 

Wykonawcy w zależności od wiedzy i doświadczenia stosują różną ilość wtyczek. Zasada jest jedna im mniej wtyczek tym bezpieczniej i szybciej działa witryna. Zazwyczaj wystarczają darmowe wersje wtyczek, ale jeśli witryna wymaga skomplikowanych funkcjonalności, może pojawić się potrzeba kupienia gotowych wtyczek lub ich napisanie.

Wtyczkę buildera, za pomocą której tworzy się strony z gotowych elementów (drag&drop), zazwyczaj bezpłatnie dostarcza wykonawca i aktualizuje ją, dopóki z nim współpracujemy. Za wtyczki można płacić miesięcznie, rocznie lub w wersji lifetime (jedna opłata za dożywotni dostęp). Koszt jest różny od 9 do nawet 999 dolarów przy dożywotnim dostępie.

Nie zalecam używania gotowych motywów (szablonów stron), stosowania wielu wtyczek oraz hakowania ich, aby nie trzeba było za nie płacić. Niestety wielu wykonawców tak robi, ponieważ w większości rozwiązań jest to bardzo proste, ale później odbija się na trwałości i użyteczności witryny internetowej. Można też sobie przysporzyć niepotrzebnych problemów.

Aktualizacja witryny

Witryny stworzone za pomocą bezpłatnego oprogramowania WordPress zazwyczaj nie wymagają specjalnej opieki, jeśli są stworzone w prawidłowy sposób. W większości przypadków automatyczne aktualizacje dobrze sobie radzą. Z drugiej strony są one niebezpieczne z kilku powodów, nad którymi tutaj nie będę się rozwodził.

Aktualizacja WordPress, motywu, wtyczek, PHP — to kolejny koszt, który warto wziąć pod uwagę. W tym przypadku wszystko zależy od tego, jakie rozwiązania zostały użyte oraz czy były modyfikowane. Automatyczne aktualizacje w większości przypadków przebiegają bez problemu. Jednak przy aktualizacji wtyczek na nowsze wydania np. z 3.8.5 do 4.0 mogą pojawić się różne problemy ze względu na to, że powiązane wtyczki w okresie przejściowym przestaną ze sobą prawidłowo współpracować ze względu np. na zmianę architektury jednej z nich.

Aby nie zawracać sobie głowy technicznymi aspektami prowadzenia witryny internetowej, warto pomyśleć o wykupieniu np. kwartalnego pakietu opieki, aby doświadczona osoba wszystko zaktualizowała i zapewniła prawidłowe działanie stron. Ceny zależą od zakresu działań, częstotliwości podejmowanych działań i doświadczenia osoby podejmującej działania. Można przyjąć od 100 zł netto raz na kwartał do nawet kilkuset złotych miesięcznie.

W MARKOFANI każda stworzona witryna internetowa przez rok jest aktualizowana bezpłatnie. Po upływie 12 miesięcy proponujemy naszym klientom kwartalne lub miesięczne pakiety w zależności od działań, które warto podejmować. Więcej na ten temat dowiesz się z naszej oferty — opieka nad witrynami WordPress.

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej w modelu SaaS

W tym przypadku sprawa się upraszcza. Musisz dokonać zakupu domeny internetowej i pakietu u wybranego dostawcy. Ceny na rynku są różne. Od 9 zł miesięcznie do kilkuset złotych. Wszystko zależy od tego, jakich możliwości i funkcjonalności oczekujesz.

Pamiętaj, że płacąc miesięcznie, roczny koszt jest znacznie większy i warto ten model rozliczeniowy wybrać, gdy nie jesteś pewny podejmowanych działań lub gdy chcesz przetestować swój pomysł.

Jeśli myślisz o zakupie domeny u dostawcy strony w modelu SaaS koniecznie sprawdź warunki przeniesienia jej do innego rejestratora, gdy jednak zdecydujesz, że SaaS nie jest dla Ciebie.

Podsumowanie

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej to pytanie, które ma wiele odpowiedzi, ponieważ na koszt składa się wiele różnych usług.

Utrzymanie witryny internetowej w pierwszym roku to mały koszt. Kolejne lata już bardziej można odczuć, opłacając wszystkie usługi w tym samym czasie, ale to dobre rozwiązanie. Jeśli jesteś pewny domeny internetowej i swoich działań, warto opłacić ją na 3-5 lat w przód. Zazwyczaj jest to bardzo korzystna opcja pod względem finansowym, a także wygoda, ponieważ nie musisz co roku płacić za domenę. Ceny hostingów zmieniają się i dostawcy zazwyczaj umożliwiają płatność na dwa lub trzy lata w przód.

Co musisz wiedzieć? Wybierając witrynę internetową na WordPress, masz pełną dowolność w działaniach. Możesz wdrażać dowolne działania. Decydując się na SaaS jesteś ograniczony wybranym pakietem i funkcjonalnościami, które oferuje wybrana platforma.

Jeśli zastanawiasz się, gdzie kupić domenę i hosting dla witryny na WordPress to patrząc na stosunek jakości do usług, dla początkujących w internecie faworytem jest Light Hosting — LH.pl. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule gdzie kupić domenę i hosting w 2024 roku.

Pamiętaj, aby za wszystkie rozwiązania płacić osobiście, ponieważ gwarantuje Ci to dostęp do ich aktualizacji nawet po zakończeniu współpracy z wykonawcą. Wiele osób, o tym nie myśli na etapie realizacji witryny internetowej, a później powstają poważne problemy, ponieważ przedsiębiorca nie wie, gdzie i na czyim koncie jest domena, hosting, wtyczki, a witryna przestaje działać, co prowadzi do frustracji i niepotrzebnych kosztów.

Rocznie trafia do nas parędziesiąt firm z prośbą o ratunek, ponieważ ich witryna nie działa prawidłowo lub zniknęła z internetu. Najczęściej jest to spowodowane nieaktualizowaniem WP, motywu i wtyczek lub nieopłaceniem domeny czy hostingu. W wielu przypadkach przedsiębiorca nie ma pojęcia, jaki jest login i hasło do konta, na którym były zakupione usługi, ani nie ma dostępu do własnej witryny. Zdarza się też, że osoba, która tworzyła witrynę internetową “zaginęłą”, a to ona wszystko kupowała i robiła. Zaniedbania te powodują zbędne koszty i mogą prowadzić nawet do utraty witryny internetowej.

Powiązane wpisy

Cele i zadania, które może realizować witryna internetowa

Posiadanie funkcjonalnej witryny internetowej dostosowanej do potrzeb i oczekiwań klientów stało się nieodzownym elementem sukcesu dla wielu firm usługowych. Witryna stanowi wirtualną wizytówkę, platformę sprzedażową i narzędzie komunikacji z klientami. Jednak, aby spełniała swoje zadania

4 etapy do sukcesu w tworzeniu efektywnych witryn internetowych

Witryny internetowe pełnią kluczową funkcję w pozyskiwaniu klientów dla każdego biznesu. Projektowanie skutecznej witryn to proces, który wymaga starannego przygotowania, zaplanowania, kreatywnego myślenia i dbałości o szczegóły. W tym artykule przedstawię cztery etapy tworzenia układu

Sprawdź co mamy dla Ciebie na Instagramie ;)