Z artykułu dowiesz się:
Dariusz Kopyto
Dariusz Kopyto
Specjalista ds. Marketingu Omnichannel. Od 2005 r. realizuje działania marketingowe dla firm z sektora MMŚP. Specjalizuje się w SEO, analityce internetowej i działaniach sprzedażowych. Na co dzień zarządza Agencją Reklamową MARKOFANI i serwisem dla marketerów — Aspirate.pl

Logo, branding, lifting i rebranding firmy

Potrzebujesz logo lub pełny wizerunek firmy? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, zanim zrobisz pierwszy krok. A jeśli myślisz o odświeżeniu logo (liftingu), czy rebrandingu firmy sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Jeżeli:

  • Zakładasz firmę i potrzebujesz projekt logo jak i identyfikację wizualną?
  • Masz firmę, a Twoje obecne logo wymaga poprawek i chcesz zrobić lifting?
  • Wizerunek Twojej firmy przestał być atrakcyjny i chcesz zrobić rebranding?

Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki na rynku. Najważniejszym elementem z całej identyfikacji jest logo, bo to właśnie za pomocą nazwy, stosowanych kolorów czy sloganu klienci będą identyfikować Twoją firmę. Dlatego musisz zadbać o to, aby to wszystko było czytelne, charakterystyczne i godnie reprezentowało Twój biznes.

Z podanych wyżej elementów najważniejsza jest nazwa firmy. Logo można, bez problemu zmienić robiąc lifting, a identyfikację wizualną odświeżyć. Nazwę w teorii też można zmienić, ale to już bardzo poważny temat!

Zacznijmy od namingu i projektu logo.

Gdzie używa się logo?

Realizując logo, musisz pamiętać, że będzie wykorzystywane w różnych miejscach np.:

  • drukowane materiały reklamowe jak wizytówki, ulotki, teczki, … (druk cyfrowy, offsetowy),
  • materiały reklamowe jak długopisy, skrobaczki do szyb, … (grawer, tampodruk, druk UV), 
  • odzież firmowa jak koszulki, bluzy, … (haft, druk cyfrowy, sitodruk), 
  • rozwiązania cyfrowe jak strona internetowa, aplikacja mobilna (wyświetlacze RGB).

Wszystkie te produkty i usługi rządzą się swoimi prawami. Możliwości technologiczne nanoszenia informacji na poszczególne elementy powodują ograniczenia i wymuszenie zastosowania odpowiedniego projektu graficznego np. jednokolorowego.

Musisz też brać pod uwagę to, że logo prędzej czy później znajdzie się w zestawieniu z “kolorowymi znaczkami” innych firm, np. gdy Twoja firma będzie partnerem wydarzenia. Wówczas najważniejsze jest to, aby zachowano wyznaczony obszar bezpieczny, a Twój znak był na tyle czytelny i charakterystyczny, żeby został rozpoznany przez klientów.

Pamiętaj im prostsze i bardziej charakterystyczne logo, tym szybciej zapadnie w pamięć odbiorcom i łatwiej będzie posługiwać się nim przy produkcji różnych materiałów.

Logo użyjesz na:

  • wizytówkach,
  • ulotkach,
  • teczkach,
  • długopisach,
  • skrobaczkach do szyb, 
  • odzieży firmowej, 
  • stronie internetowej,
  • aplikacji mobilnej.

Z czego składa się logo?


Zazwyczaj logo składa się z sygnetu, logotypu, tagline i obszaru bezpiecznego, który definiuje przestrzeń wokół projektu graficznego. Przestrzeń ta nie powinna być naruszana przez inne elementy.

Sygnet zazwyczaj stanowi grafika. Logotyp to typografia, czyli tekst prezentujący nazwę firmy. A tagline odpowiada za prezentację sloganu – hasła marketingowego firmy. Często logo składa się z samego sygnetu i typografii lub samej typografii.

Logo składa się z:

  • sygnetu,
  • logotypu,
  • tagline,
  • obszaru bezpiecznego.,

Jak powinno wyglądać logo?

Każde logo powinno być wykonane w układzie poziomym i pionowym. Najczęściej stosuje się zasadę, mówiącą o tym, że dobre logo ma maksymalnie 3 kolory, dwie czcionki, a najlepiej jedną czcionkę o różnych grubościach. Obecnie panuje moda na flat design i proste kształty, które są charakterystyczne i łatwo zapadają w pamięć. Ułatwia to produkcję materiałów reklamowych i posługiwanie się znakiem w internecie.

Projekt logo to jeden z najważniejszych elementów brandingu firmy.

Projekt logo powinien zawierać:

  • układ poziomy,
  • układ pionowy,
  • max. 3 kolory,
  • max. 2 czcionki.

Chcesz porozmawiać na temat loga Twojej firmy? Umów się na bezpłatne konsultacje z naszym ekspertem!

O czym warto pamiętać?

Warto zadbać o to, aby logo było przygotowane w dwóch układach, pionowym i poziomym. Ważne jest to, żeby sygnet mógł samodzielnie funkcjonować np. jako favicon (ikona strony znajdująca się w karcie przeglądarki), czy jako ikona aplikacji mobilnej.

Jeśli opracowano już formę i układy, trzeba przygotować wersje kolorystyczne i opisać je odpowiednimi kolorami z przestrzeni RGB (wyświetlanie), jak i CMYK (druk).

Podstawowe wersje kolorystyczne logo, które powinny powstać to: kolor, grayscale (odcienie szarości), mono (jednokolorowe, czarno-białe logo).

Wersje kolorystyczne loga:

  • kolor (RGB i CMYK),
  • grayscale (odcienie szarości),
  • mono (jednokolorowe).

Zawsze inne kolory?

Dlaczego powinniśmy opisać logo dla przestrzeni kolorystycznej RGB i CMYK? Obydwie palety inaczej oddają kolory ze względu na sposób działania. RGB zawsze świeci (wyświetlacze), a CMYK jest oświetlany (wydruk). 

O ile kolory logo na różnych urządzeniach mogą za każdym razem mieć inne kolory z powodu różnych technologii, w których wykonywane są ekrany, jasności ekranu, czy trybu dostosowywania kolorów na ekranie do otoczenia, to w profesjonalnym druku przy użyciu tzw. pantone, jesteśmy w stanie zawsze uzyskać te same kolory. Kolorystyka na wydruku zależy od używanych urządzeń drukarskich, podłoża, doświadczenia i profesjonalizmu grafika podczas przygotowywania projektu, jak i realizacji zamówienia po stronie drukarni.

Zapamiętaj!

RGB stosuje się podczas wyświetlania.

CMYK stosuje się podczas drukowania.

Projekt graficzny

Zamawiając logo, zawsze wymagaj powyżej opisanych wersji (RGB, CMYK, grayscale, mono), a także plików w wersji otwartej (możliwych do edycji) i zamkniętej (tzw. produkcyjnych).

Często spotykamy loga, które nie zostały prawidłowo oddane. Przykładowo, czcionki nie są przekształcone na krzywe, obiekty nie są obrysowane, projekt zawiera liczne maski i zbędne elementy zaszyte w obszarze roboczym. 

To wszystko powoduje problemy przy wykorzystaniu projektu do wykonania materiałów reklamowych, jak i elementów identyfikacji firmy np. szyldów. Skutkuje to tym, że logo zmienia swoją formę, np. zmieniają się poszczególne elementy, grubość linii, obrysu itd. Pamiętaj logo przy skalowaniu, powinno zawsze mieć identyczną formę i proporcje.

Pliki otwarte ułatwiają edycję, przez co potrafią zaoszczędzić czas i pieniądze.

Często po pewnym czasie funkcjonowania, po zebraniu opinii na temat posiadanego znaku firmowego od znajomych i klientów, właściciele chcą wprowadzić delikatne zmiany tzw. lifting loga. Jeśli otrzymamy projekt w wersji otwartej, dużo łatwiej jest wprowadzić drobne zmiany. Oczywiście wszystko zależy od poziomu skomplikowania logo – kształtów, gradientów, łączenia.

Otwarta wersja logo ułatwia przystosowanie do konkretnych form reklamowych.

Dobrze wykonane loga – nasze wybrane realizacje

Zastanawiasz się nad nowym logiem? Aktualne wymaga odświeżenia? Skontaktuj się z nami, a pomożemy określić, czego potrzebujesz.

Powiązane wpisy tematycznie