Z artykułu dowiesz się:
Picture of Dariusz Kopyto
Dariusz Kopyto
Specjalista ds. Marketingu Omnichannel. Od 2005 r. realizuje działania marketingowe dla firm z sektora MMŚP. Specjalizuje się w SEO, analityce internetowej i działaniach sprzedażowych. Na co dzień zarządza Agencją Reklamową MARKOFANI i serwisem dla marketerów — Aspirate.pl

Własna strona internetowa w 26 krokach – Jak ją stworzyć?

Myślisz o własnej stronie internetowej, sklepie internetowym, blogu? Chcesz zmienić obecną stronę internetową na nowszą, odpowiadającą obecnym trendom i posiadającą rozwiązania, którymi dysponuje już Twoja konkurencja? A może masz świetny pomysł i chcesz zaoferować klientom wyjątkową formę prezentacji produktów, usług, czy nowoczesną obsługę?

Ile kosztuje strona internetowa?

Najczęściej zadawane pytanie brzmi: ile kosztuje strona internetowa? Nasza odpowiedź: to zależy!

Dobra strona może kosztować 5 000 złotych, jak i 50 000 zł, a nawet i więcej. Wszystko zależy od tego, co tak właściwie potrzebujesz i w jakim stopniu Ty i agencja, która realizuje projekt, jesteście świadomi tego, jak działa i jakie możliwości daje dzisiejszy świat WWW – World Wide Web. Realizując projekty, obserwujemy rynek i widzimy, że często firmy nie wykorzystują dobrych, sprawdzonych rozwiązań i pomijają kluczowe elementy, skupiając się na tym, czego nie do końca potrzebuje klient.

Dlaczego dobra strona, sklep czy blog są kosztowne? Za co tak właściwie płacisz? Przede wszystkim za wiedzę i doświadczenie agencji. Po drugie za sposób pracy agencji i narzędzia, które wykorzystuje do realizacji. Po trzecie za zaangażowanie i realnie poświęcany czas na wszystkie działania, które mają przyczynić się do Twojego sukcesu. Pamiętaj też o tym, że agencja musi opłacić lokal, media, licencje, zusy, co wpływa na cenę, ale korzystając z usług agencji, masz pewność, że nad projektem pracuje zespół ludzi w celu dostarczenia produktu na jak najwyższym poziomie.

Tworząc stronę, sklep, czy bloga zawsze dokładamy starań, aby klient był świadomy tego, co otrzyma, dlaczego to jest ważne i kiedy te działania przyniosą efekty. W trakcie realizacji projektu dla mikro i małych przedsiębiorców angażujemy klienta na każdym etapie, aby po przejęciu strony był świadomy, jak może efektywnie funkcjonować i czego powinien wymagać od pracowników.

Na czym warto skupić się, tworząc stronę internetową?

Żeby pomóc Ci rozeznać się w temacie i dowiedzieć, czego powinieneś oczekiwać, przygotowaliśmy przykładowy zakres działań, które powinieneś podjąć w procesie tworzenia witryny internetowej.

Lista powstała na podstawie naszych procedur, które wykorzystujemy podczas realizowania stron internetowych. Zakres ten często różni się w zależności od wielkości projektu i budżetu.

Przed rozpoczęciem pracy nad stroną

  1. Przeanalizuj konkurencję:
    1. branding,
    2. frazy kluczowe,
    3. wartości dla odbiorców,
    4. CTA/CTV,
    5. funkcjonalności.
  2. Stwórz profil idealnego klienta.
  3. Zweryfikuj obecny branding firmy (logo, czcionki, kolorystyka) — czy jest atrakcyjny dla klientów.
  4. Opracuj strategię marketingową — jeśli jej nie masz:
    1. zaplanuj działania z wykorzystaniem witryny przynajmniej na rok po jej wdrożeniu,
    2. wybierz cel witryny internetowej — co chcesz zaproponować klientom,
    3. określ, czego potrzebujesz, aby dostarczyć wartość klientom,
    4. określ jakie działania mają podjąć użytkownicy (konwersja): rejestracja, zakup, pobranie, subskrypcja.

Przygotowanie witryny

  1. Określ wartości dla odbiorców, strukturę witryny oraz funkcjonalności dla użytkowników:
    1. ścieżka podstawowa,
    2. wyróżnik,
    3. przekaz,
    4. CTA/CTV,
    5. struktura podstron.
  2. Określ możliwości rozwoju witryny np. sklep internetowy, blog, kursy wideo on-line, katalog produktów,
  3. Przygotuj mood board — znajdź pomysł na stronę,
  4. Opracuj strukturę strony internetowej — pamiętaj o logicznym układzie i SEO,
  5. Stwórz strategię adresów podstron (slug) np. twojafirma.pl/sklep/kategoria/produkt1, twojafirma.pl/blog/kategoria/wpis1, itd.,
  6. Opracuj szkielet witryny (wireframe), a następnie makietę strony:
    1. zaplanuj układ elementów na wszystkich stronach,
    2. zadbaj o intuicyjne menu,
    3. przemyśl CTA/CTV.
      Tworząc stronę, pamiętaj o mapie i opiniach z Profilu Firmy w Google.
  7. Opracuj sposób komunikacji z klientami i stwórz odpowiednie skrzynki pocztowe.
    Zadbaj o ustawienie catch-all, dla wybranego adresu e-mail.
  8. Opracuj treści na stronę internetową, wykorzystując język korzyści i zasady SEO:
    1. Znajdź odpowiednie słowa kluczowe dla branży, produktów i usług,
    2. Stwórz wartościowe nagłówki (H1-H6) oraz treści w akapitach z wyróżnionymi słowami kluczowymi,
    3. Opracuj linkowanie wewnętrzne — między stronami znajdującymi się w domenie,
    4. Stwórz odpowiednie tytuły (title), opisy (description) i slug dla wszystkich podstron — informacje te odpowiadają za prezentowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google,
    5. Przygotuj treści na grafikę og:image, a także tytuł i opis do tagów OG (Open Graph) — tagi te odpowiadają za wyświetlanie informacji na temat strony w mediach społecznościowych,
    6. Rozpisz dane twarde — Google NAP i się ich trzymaj — pamiętaj o odpowiednim formatowaniu danych teleadresowych,
    7. Przekonwertuj obrazy JPG, PNG w WebP,
    8. Stwórz nazwy plików graficznych, wykorzystując słowa kluczowe,
    9. Zadbaj o prawidłowe nazwy, rozmiar i wagę plików graficznych użytych na stronie,
    10. Opracuj treści dla atrybutów alt i title plików graficznych,
  9. Stwórz makietę strony (projekt graficzny) pamiętając o RWD — Responsive Web Design:
    1. dla komputerów,
    2. dla smartfonów.
      Pamiętaj o favicon i og:image dla podstron.
  10. Przeprowadź testy A/B projektów graficznych na potencjalnych użytkownikach.
  11. Stwórz stronę internetową.
  12. Zadbaj o dane uporządkowane.
  13. Zadbaj o część prawną strony:
    1. Cookies,
    2. RODO,
    3. “Regułki” przy formularzach,
    4. Polityka Prywatności,
    5. Regulamin sklepu lub świadczonych usług.
  14. Opublikuj stronę na docelowej domenie.
  15. Zadbaj o zabezpieczenie strony certyfikatem SSL.
  16. Zadbaj o właściwą konfigurację plików:
    1. .htaccess,
    2. robots.txt,
    3. sitemap.xml.
  17. Przeprowadź optymalizację strony, aby była zgodna z oczekiwaniami Google.
  18. Przeprowadź testy i poprawki:
    1. testy wizerunkowe — sprawdź poprawność wyświetlania na różnych urządzeniach,
    2. testy funkcjonalne — sprawdź poprawność działania wdrożonych funkcjonalności,
    3. testy wydajnościowe — sprawdź szybkość i bezbłędność działania (PageSpeed Insights).
  19. Podepnij i skonfiguruj narzędzia analityczne i reklamowe:
    1. Google Search Console,
    2. Google Tag Manager,
    3. Google Analytics,
    4. Google Ads Remarketing,
    5. Facebook Pixel,
    6. Hotjar.

Działania po wdrożeniu strony

  1. Sprawdzaj co jakiś czas czy Twoja strona i funkcjonalności działają prawidłowo.
  2. Analizuj dane w narzędziach analitycznych i wprowadzaj udoskonalenia.

Wszystkie powyższe kroki prowadzą do powstania prawie idealnej strony internetowej. Pamiętaj, że w tym wszystkim najważniejsze jest dostarczenie odpowiednich wartości (treści i funkcjonalności) klientowi, a także robotom indeksującym strony dla wyszukiwarek. Obecnie strony dla komputerów i urządzeń mobilnych są oddzielnie pozycjonowane w wynikach wyszukiwania Google, więc mogą mieć różne pozycje w wynikach wyszukiwania na różnych urządzeniach. Dlatego koniecznie musisz zadbać o prawidłowe wersje na telefon, tablet i komputery — zobacz statystyki.

Realizując strony internetowe, często zmieniamy układ elementów i przekaz dla użytkownika w zależności od typu urządzenia, z którego korzysta. Pamiętaj o tym, że klienci inaczej zachowują się na Twojej stronie i w innych warunkach ją przeglądają na telefonie i komputerze.

Przykładowe podstrony, które powinny znaleźć się na stronie internetowej:

  • oferta,
  • cennik,
  • o nas,
  • blog,
  • galeria,
  • referencje,
  • kontakt.

Do uruchomienia własnej strony potrzebujesz:

  • domenę,
  • certyfikat SSL — obowiązkowo!,
  • hosting (konto ftp, bazę danych).

PS Koniecznie musisz założyć odpowiednie konta pocztowe w domenie strony.

Powiązane wpisy

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej
Strony internetowe

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej, to często zadawane pytanie przez młodych przedsiębiorców, którzy rozpoczynają przygodę z budowaniem obecności własnego biznesu w internecie. Koszt utrzymania witryny internetowej zależy od użytego rozwiązania do jej stworzenia. Najpopularniejsze dwa modele

Cele i zadania, które może realizować witryna internetowa

Posiadanie funkcjonalnej witryny internetowej dostosowanej do potrzeb i oczekiwań klientów stało się nieodzownym elementem sukcesu dla wielu firm usługowych. Witryna stanowi wirtualną wizytówkę, platformę sprzedażową i narzędzie komunikacji z klientami. Jednak, aby spełniała swoje zadania

Sprawdź co mamy dla Ciebie na Instagramie ;)