Myślisz o własnej stronie internetowej, sklepie internetowym, blogu? Chcesz zmienić obecną stronę internetową na nowszą, odpowiadającą obecnym trendom i posiadającą rozwiązania, którymi dysponuje już Twoja konkurencja? A może masz świetny pomysł i chcesz zaoferować klientom wyjątkową formę prezentacji produktów, usług, czy nowoczesną obsługę?
Ile kosztuje strona internetowa?
Najczęściej zadawane pytanie brzmi: ile kosztuje strona internetowa? Nasza odpowiedź: to zależy!
Dobra strona może kosztować 5 000 złotych, jak i 50 000 zł, a nawet i więcej. Wszystko zależy od tego, co tak właściwie potrzebujesz i w jakim stopniu Ty i agencja, która realizuje projekt, jesteście świadomi tego, jak działa i jakie możliwości daje dzisiejszy świat WWW – World Wide Web. Realizując projekty, obserwujemy rynek i widzimy, że często firmy nie wykorzystują dobrych, sprawdzonych rozwiązań i pomijają kluczowe elementy, skupiając się na tym, czego nie do końca potrzebuje klient.
Dlaczego dobra strona, sklep czy blog są kosztowne? Za co tak właściwie płacisz? Przede wszystkim za wiedzę i doświadczenie agencji. Po drugie za sposób pracy agencji i narzędzia, które wykorzystuje do realizacji. Po trzecie za zaangażowanie i realnie poświęcany czas na wszystkie działania, które mają przyczynić się do Twojego sukcesu. Pamiętaj też o tym, że agencja musi opłacić lokal, media, licencje, zusy, co wpływa na cenę, ale korzystając z usług agencji, masz pewność, że nad projektem pracuje zespół ludzi w celu dostarczenia produktu na jak najwyższym poziomie.
Tworząc stronę, sklep, czy bloga zawsze dokładamy starań, aby klient był świadomy tego, co otrzyma, dlaczego to jest ważne i kiedy te działania przyniosą efekty. W trakcie realizacji projektu dla mikro i małych przedsiębiorców angażujemy klienta na każdym etapie, aby po przejęciu strony był świadomy, jak może efektywnie funkcjonować i czego powinien wymagać od pracowników.
Na czym warto skupić się, tworząc stronę internetową?
Żeby pomóc Ci rozeznać się w temacie i dowiedzieć, czego powinieneś oczekiwać, przygotowaliśmy przykładowy zakres działań, które powinieneś podjąć w procesie tworzenia witryny internetowej.
Lista powstała na podstawie naszych procedur, które wykorzystujemy podczas realizowania stron internetowych. Zakres ten często różni się w zależności od wielkości projektu i budżetu.
Przed rozpoczęciem pracy nad stroną
- Przeanalizuj konkurencję:
- branding,
- frazy kluczowe,
- wartości dla odbiorców,
- CTA/CTV,
- funkcjonalności.
- Stwórz profil idealnego klienta.
- Zweryfikuj obecny branding firmy (logo, czcionki, kolorystyka) — czy jest atrakcyjny dla klientów.
- Opracuj strategię marketingową — jeśli jej nie masz:
- zaplanuj działania z wykorzystaniem witryny przynajmniej na rok po jej wdrożeniu,
- wybierz cel witryny internetowej — co chcesz zaproponować klientom,
- określ, czego potrzebujesz, aby dostarczyć wartość klientom,
- określ jakie działania mają podjąć użytkownicy (konwersja): rejestracja, zakup, pobranie, subskrypcja.
Przygotowanie witryny
- Określ wartości dla odbiorców, strukturę witryny oraz funkcjonalności dla użytkowników:
- ścieżka podstawowa,
- wyróżnik,
- przekaz,
- CTA/CTV,
- struktura podstron.
- Określ możliwości rozwoju witryny np. sklep internetowy, blog, kursy wideo on-line, katalog produktów,
- Przygotuj mood board — znajdź pomysł na stronę,
- Opracuj strukturę strony internetowej — pamiętaj o logicznym układzie i SEO,
- Stwórz strategię adresów podstron (slug) np. twojafirma.pl/sklep/kategoria/produkt1, twojafirma.pl/blog/kategoria/wpis1, itd.,
- Opracuj szkielet witryny (wireframe), a następnie makietę strony:
- zaplanuj układ elementów na wszystkich stronach,
- zadbaj o intuicyjne menu,
- przemyśl CTA/CTV.
Tworząc stronę, pamiętaj o mapie i opiniach z Profilu Firmy w Google.
- Opracuj sposób komunikacji z klientami i stwórz odpowiednie skrzynki pocztowe.
Zadbaj o ustawienie catch-all, dla wybranego adresu e-mail. - Opracuj treści na stronę internetową, wykorzystując język korzyści i zasady SEO:
- Znajdź odpowiednie słowa kluczowe dla branży, produktów i usług,
- Stwórz wartościowe nagłówki (H1-H6) oraz treści w akapitach z wyróżnionymi słowami kluczowymi,
- Opracuj linkowanie wewnętrzne — między stronami znajdującymi się w domenie,
- Stwórz odpowiednie tytuły (title), opisy (description) i slug dla wszystkich podstron — informacje te odpowiadają za prezentowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google,
- Przygotuj treści na grafikę og:image, a także tytuł i opis do tagów OG (Open Graph) — tagi te odpowiadają za wyświetlanie informacji na temat strony w mediach społecznościowych,
- Rozpisz dane twarde — Google NAP i się ich trzymaj — pamiętaj o odpowiednim formatowaniu danych teleadresowych,
- Przekonwertuj obrazy JPG, PNG w WebP,
- Stwórz nazwy plików graficznych, wykorzystując słowa kluczowe,
- Zadbaj o prawidłowe nazwy, rozmiar i wagę plików graficznych użytych na stronie,
- Opracuj treści dla atrybutów alt i title plików graficznych,
- Stwórz makietę strony (projekt graficzny) pamiętając o RWD — Responsive Web Design:
- dla komputerów,
- dla smartfonów.
Pamiętaj o favicon i og:image dla podstron.
- Przeprowadź testy A/B projektów graficznych na potencjalnych użytkownikach.
- Stwórz stronę internetową.
- Zadbaj o dane uporządkowane.
- Zadbaj o część prawną strony:
- Cookies,
- RODO,
- “Regułki” przy formularzach,
- Polityka Prywatności,
- Regulamin sklepu lub świadczonych usług.
- Opublikuj stronę na docelowej domenie.
- Zadbaj o zabezpieczenie strony certyfikatem SSL.
- Zadbaj o właściwą konfigurację plików:
- .htaccess,
- robots.txt,
- sitemap.xml.
- Przeprowadź optymalizację strony, aby była zgodna z oczekiwaniami Google.
- Przeprowadź testy i poprawki:
- testy wizerunkowe — sprawdź poprawność wyświetlania na różnych urządzeniach,
- testy funkcjonalne — sprawdź poprawność działania wdrożonych funkcjonalności,
- testy wydajnościowe — sprawdź szybkość i bezbłędność działania (PageSpeed Insights).
- Podepnij i skonfiguruj narzędzia analityczne i reklamowe:
- Google Search Console,
- Google Tag Manager,
- Google Analytics,
- Google Ads Remarketing,
- Facebook Pixel,
- Hotjar.
Działania po wdrożeniu strony
- Sprawdzaj co jakiś czas czy Twoja strona i funkcjonalności działają prawidłowo.
- Analizuj dane w narzędziach analitycznych i wprowadzaj udoskonalenia.
Wszystkie powyższe kroki prowadzą do powstania prawie idealnej strony internetowej. Pamiętaj, że w tym wszystkim najważniejsze jest dostarczenie odpowiednich wartości (treści i funkcjonalności) klientowi, a także robotom indeksującym strony dla wyszukiwarek. Obecnie strony dla komputerów i urządzeń mobilnych są oddzielnie pozycjonowane w wynikach wyszukiwania Google, więc mogą mieć różne pozycje w wynikach wyszukiwania na różnych urządzeniach. Dlatego koniecznie musisz zadbać o prawidłowe wersje na telefon, tablet i komputery — zobacz statystyki.
Realizując strony internetowe, często zmieniamy układ elementów i przekaz dla użytkownika w zależności od typu urządzenia, z którego korzysta. Pamiętaj o tym, że klienci inaczej zachowują się na Twojej stronie i w innych warunkach ją przeglądają na telefonie i komputerze.
Przykładowe podstrony, które powinny znaleźć się na stronie internetowej:
- oferta,
- cennik,
- o nas,
- blog,
- galeria,
- referencje,
- kontakt.
Do uruchomienia własnej strony potrzebujesz:
- domenę,
- certyfikat SSL — obowiązkowo!,
- hosting (konto ftp, bazę danych).
PS Koniecznie musisz założyć odpowiednie konta pocztowe w domenie strony.