Każdemu autorowi wpisów w WordPress, zależy na tym, aby strona pozycjonowała się w wyszukiwarce Google. Zauważamy, że większość twórców treści nie posiada odpowiedniej wiedzy, która ułatwiłaby tworzenie treści we właściwy sposób, a przede wszystkim na zaplanowanie jej i efektywne dodanie na stronie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Określenie tematu artykułu
- Wybór słów kluczowych
- Opracowanie szkieletu artykułu
- Wybór zdjęć do artykułu
- Stworzenie treści artykułu
- Utworzenie tytułu i meta tagów dla artykułu
- Stworzenie linku do wpisu w WordPress
- Przygotowanie zdjęć do artykułu
- Weryfikacja poprawności artykułu
- Publikacja wpisu w WordPress
Stworzyliśmy instrukcję krok po kroku, tworzenia wpisów w WordPress, aby ułatwić pracę wszystkim twórcom. Stworzenie artykułu według poniższego schematu wymaga dużego zaangażowania, ale gwarantuje osiągnięcie efektów w pozycjonowaniu.
Pamiętaj, że wpływ na pozycjonowanie artykułu poza odpowiednim przygotowaniem treści, ma też konfiguracja WordPress, a także inne działania związane z pozycjonowaniem.
Pełna instrukcja tworzenia wpisu w WordPress w 33 krokach.
Określenie tematu artykułu
- Wybierz tematykę wpisu w WordPress,
- Zdobądź wiedzę na temat tego, co już jest w internecie,
- Sprawdź Twój temat w popularnych serwisach: Wyszukiwarka Google, YouTube, SlideShare.
Wybór słów kluczowych
- Znajdź słowa kluczowe dla wpisu:
- answerthepublic.com — informacje na temat fraz wpisywanych przez internautów w Wyszukiwarce Google,
- answersocrates.com — j.w.,
- trends.google.com — sprawdzanie popularności fraz kluczowych,
- ads.google.com — sprawdź wartość wybranych fraz kluczowych;
- Określ jedno główne słowo kluczowe dla wpisu oraz 1-3 frazy towarzyszące — te, które będą się powtarzać w artykule.
Więcej na temat słów kluczowych znajdziesz w artykule “Słowa kluczowe do pozycjonowania stron www“.
Opracowanie szkieletu artykułu
- Podziel artykuł na sekcje,
- zaplanuj temat każdej sekcji;
- Stwórz tytuł artykułu, wykorzystując główną frazę kluczową,
- Stwórz śródtytuły dla poszczególnych sekcji, wykorzystując główną frazę kluczową (w innej formie niż w tytule np. fraza główna — Analityka internetowa, odmiana — Na czym polega analityka internetowa?) oraz 2-3 dodatkowe — wszystko zależy od tego, czy sekcje są powiązane,
- Sprawdź, czy artykuł wiąże się tematycznie z innymi istniejącymi już artykułami na stronie (np. w treści będą wspomniane elementy, które omawiane są w innym wpisie),
- jeśli tak, pamiętaj, żeby o tym wspomnieć w artykule i zrobić linkowanie do istniejących artykułów — linkowanie wewnętrzne;
- Jeśli w artykule poruszasz temat produktów, usług, zaprzyjaźnionych firm, dodaj odpowiednie linki do zewnętrznych stron, na których czytelnik znajdzie więcej informacji na ich temat — linkowanie zewnętrzne.
Więcej na ten tworzenia treści do internetu znajdziesz w artykule pt. “Sztuka pisania dobrych i przejrzystych treści na stronę dla użytkowników i wyszukiwarek”.
Wybór zdjęć do artykułu
- Znajdź zdjęcia do artykułu — minimum jedno na artykuł:
- Wybierz zdjęcia powiązane, do których możesz się odnieść w treści artykułu,
- Wybierz zdjęcie, które będzie główne — okładka do artykułu.
Stworzenie treści artykułu
- Napisz artykuł, wplatając odpowiednie słowa kluczowe w poszczególne sekcje:
- minimum 7x główna fraza kluczowa i 3-5x towarzyszące frazy w artykule (mogą być odmienione),
- artykuł powinien mieć minimum 3 000 znaków ze spacjami,
- W trakcie pisania artykułu twórz krótkie zdania i akapity,
- W ramach jednego akapitu przygotuj treść na 5-7 linijek. Ułatwi to czytanie i interpretowanie tekstu odbiorcom.
Warto zainstalować rozszerzenie LanguageTool do przeglądarki Google Chrome, które pomaga zapanować nad ortografią i interpunkcją.
Utworzenie meta tagów dla artykułu
- Stwórz dla artykułu:
- title — tytuł strony, długość max. 60 znaków:
- umieść główną frazę kluczową w title,
- tytuł artykułu i title nie muszą być takie same,
- pamiętaj, żeby stworzyć tytuł dla wyszukiwarki i social media,
- description — opis strony, długość max. 150 znaków:
- umieść główną frazę kluczową w description,
- pamiętaj o CTA w opisie,
- pamiętaj, żeby stworzyć tytuł dla wyszukiwarki i social media,
- og:image — obrazek strony, dodaj stworzone og:image.
- title — tytuł strony, długość max. 60 znaków:
Rozszerzenie SEO META in 1 CLICK do Google Chrome ułatwi Ci weryfikację poprawności tytułu strony, skróconego opisu, nagłówków, opisów alternatywnych, nazw plików i wielu innych kluczowych informacji związanych z SEO.
Stworzenie linku do wpisu w WordPress
- Stwórz odpowiedni slug dla artykułu — max. 32 znaki:
- umieść główną frazę kluczową w slug,
- używaj tylko małych liter i dywiz “-” rozdzielających wyrazy,
- nie używaj znaków diakrytycznych “ą, ę, ś, ć, ź, ż itp.).
Więcej informacji na temat linkowania znajdziesz w artykule pt. “Domena internetowa i budowanie linkowania w celu tworzenia obecności firmy w wyszukiwarce Google”.
Przygotowanie zdjęć do artykułu
- Zoptymalizuj pliki graficzne, zmieniając rozmiar (PX) i wielkość (kB) każdego zdjęcia:
- zawsze twórz pliki z rozszerzeniem WebP lub JPG (optymalizacja wielkości);
- Utwórz nazwy plików graficznych, wykorzystując słowa kluczowe:
- dobrze będzie, jeśli dla każdej sekcji (fraz kluczowych) pojawią się zdjęcia z odpowiednimi nazwami, max. 64 znaki,
- tworząc nazwy, wykorzystuj tylko małe litery, rozdzielając słowa dewizami;
- Dodaj w EXIF słowa kluczowe i odpowiednią lokalizację GPS — koordynaty lat, lng lokalizacji Twojej firmy,
- Wgraj wszystkie zdjęcia do WordPressa, wykorzystując zakładkę media,
- Stwórz alt, title i opis dla plików graficznych w WordPress wykorzystując słowa kluczowe. Nie wymieniaj fraz kluczowych po przecinku!
- alt — opis zawartości zdjęcia, który widoczny jest, gdy zdjęcie się nie załaduje, dla niewidzących; max. 320 znaków,
- title — tytuł zdjęcia widoczny po najechaniu kursorem na zdjęcie, max; 180 znaków,
- etykieta — podpis pod zdjęciem widoczny na stronie, jeśli użyty szablon to uwzględnia; max. 320 znaków.
Weryfikacja poprawności artykułu
- Sprawdź ilość fraz kluczowych w artykule,
- Sprawdź poprawność artykułu i wprowadź wymagane poprawki:
Publikacja wpisu w WordPress
- Skopiuj artykuł do utworzonego wpisu w WordPress,
- Zadbaj o odpowiednie znaczniki dla nagłówków: tytuł <h1>, śródtytuły <h2>, podtytuły <h3>,
- Wyróżnij słowa kluczowe w treści, używając znacznik <strong>…</strong>,
- Sprawdź, czy treści znajdują się w akapitach akapitu <p>…</p>,
- Dodaj zdjęcia do artykułu:
- Wprowadź stworzone opisy: title, alt, description dla zdjęć;
- Wprowadź stworzone dane: title, description, slug, og:image we wtyczce Yoast SEO,
- Dodaj obrazek wyróżniający,
- Wybierz odpowiednie kategorie dla wpisu:
- jeśli takie nie istnieją, stwórz je — pamiętaj im mniej kategorii, a więcej wpisów w poszczególnych kategoriach tym lepiej;
- Nie używaj tagów,
- Opublikuj artykuł,
- Udostępnij artykuł w mediach społecznościowych,
- Sprawdź, czy informacje na temat artykułu prawidłowo wyświetlają się w mediach społecznościowych, wykorzystując Facebook Debugger.
Wszystko gotowe! Możesz teraz udostępniać dodany wpis w WordPress.
Jeśli artykuł jest tworzony w Google Docs i zostaną zastosowane nagłówki oraz pogrubienia, po skopiowaniu artykułu do wpisu w WordPress przeniosą się nagłówki i pogrubienia fraz kluczowych.
Pamiętaj, żeby artykuły skutecznie pozycjonowały się w wynikach wyszukiwania, strona internetowa musi być dostosowana do urządzeń mobilnych. Dlatego koniecznie musisz zadbać o optymalizację SXO, o której więcej dowiesz się z artykułu pt. “Optymalizacja SXO strony internetowej“.
Potrzebujesz pomocy w utworzeniu lub rozwijaniu bloga?