Pozycjonowanie stron internetowych wiąże się z optymalizacją witryn pod wyszukiwania internautów (to co wpisujemy w wyszukiwarce Google) i wymagania wyszukiwarek (SEO/SXO). Działania te mają za zadanie poprawienie pozycji poszczególnych stron, znajdujących się w domenie internetowej. Celem jest wyświetlanie stron na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Które strony internetowe należy pozycjonować,
- Zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych,
- Co wpływa na pozycję strony internetowej,
- Tworzenie treści na potrzeby pozycjonowania stron,
- Pozycjonowanie lokalne i Google NAP,
- Usuwanie niepożądanych stron z wyników wyszukiwania,
- Niezbędne narzędzia do podjęcia odpowiednich działań,
- Narzędzia do kontrolowania efektów w pozycjonowaniu,
- Czas wymagany do wypozycjonowania strony,
- Samodzielne pozycjonowanie stron,
- Jak zdobyć odpowiednią wiedzę na temat pozycjonowania,
- Kogo wybrać do pozycjonowania stron,
- Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych,
- Pozycjonowanie stron internetowych przez MARKOFANI.
Które strony internetowe należy pozycjonować
Pozycjonować można strony internetowe, a także pliki graficzne, które są dobrym sposobem na pozyskiwanie użytkowników, a nawet szybką sprzedaż. W przypadku niektórych przedsiębiorstw dobrze sprawdza się pozycjonowanie nagrań wideo umieszczonych na YouTube, czy wiadomości w Google News.
Google oddzielnie pozycjonuje strony internetowe na komputery i smartfony ze względu na m.in. dostosowanie stron do urządzeń mobilnych. Pozycja strony w wynikach wyszukiwania danego dnia dla danego użytkownika zależy od wielu czynników.
Przedsiębiorcom głównie zależy na pozyskiwaniu klientów. Z tego powodu najczęściej pozycjonuje się strony internetowe przedstawiające produkty i usługi. Od użytkowników, którzy odwiedzą witrynę z ruchu organicznego (wyszukiwarki), oczekuje się konwersji w postaci zakupu, pozostawienia danych kontaktowych czy pobrania pliku typu lead magnet.
Drugim rodzajem stron znajdujących się w domenie, które często są pozycjonowane, są strony blogowe. Zadaniem ich jest edukacja użytkowników i budowanie świadomości marki na rynku. Internauci odwiedzający strony blogowe z organicznych wyników, często wpadają w sieć płatnych kampanii reklamowych, których zadaniem jest doprowadzenie do konwersji.
Zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych
W maju 2020 r. Google ogłosił wprowadzenie nowego czynnika rankingowego — Core Web Vitals (Podstawowe Wskaźniki Internetowe). Mają one kluczowe znaczenie w ocenie jakości strony dla większej wygody korzystania z internetu.
Od sierpnia 2021 roku, ze względu na zmiany algorytmów, na pozycję w wynikach wyszukiwania ma wpływ wiele czynników. Standardowe działania SEO przestały być wystarczające, dlatego zostały rozszerzone do SXO. Nowe podejście stawia przed specjalistami konieczność podjęcia jeszcze większej liczby zmian na stronach. Głównym celem jest dostarczenie jak najbardziej pozytywnych doświadczeń użytkownikom odwiedzającym stronę.
SXO — Search Experience Optimization (Optymalizacja Doświadczeń Użytkownika) to połączenie działań SEO z UX — User Experience. UX określa doświadczenia użytkownika, jakie towarzyszą mu podczas korzystania ze strony. Jest to subiektywna ocena użytkownika o stronie internetowej, z której korzysta. Dobre UX przekłada się na zainteresowanie stroną, czas na niej spędzany oraz liczbę odwiedzonych podstron w domenie. W większości przypadków cel jest jeden — zwiększyć konwersję.
Więcej na temat SXO i optymalizacji strony internetowej pod pozycjonowanie i kampanie reklamowe znajdziesz w artykule pt. “Optymalizacja SXO strony internetowej“
Wymagania Google co do stron internetowych
Dostępne urządzenia na rynku, na których przeglądamy internet, technologie, w których można tworzyć strony oraz wymagania Google co do stron szybko się zmieniają. Brak podjęcia działań związanych z SXO może spowodować obniżenie pozycji strony i problemy w jej odzyskaniu w przypadku, gdy konkurencja podejmie odpowiednie działania.
W celu dbania o wygodę użytkowników Google do obecnych wymagań (mobile friendly, secure (https), no intrusive interstitials) w ramach „Core Web Vitals” dodaje trzy wskaźniki oceniające jakość stron internetowych. W skład CWV wchodzą czynniki, które bezpośrednio odnoszą się do zagadnienia szybkości działania strony:
- Ładowanie (LCP) – czas załadowania największego wizualnego elementu graficznego na górze strony.
- Interaktywność (FID) – moment, w którym strona staje się funkcjonalna i użytkownik może podjąć z nią interakcję.
- Stabilność wizualna (CLS) – czas uzyskania momentu, w którym elementy strony są załadowane i nie „skaczą” na stronie podczas ładowania.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, odwiedź wartościowy blog Google na temat optymalizacji stron internetowych — web.dev.
Co wpływa na pozycję strony internetowej
Obecnie na pozycję stron w wynikach wyszukiwania ma wpływ wiele czynników, które można ująć w czterech segmentach:
- Treści na stronie — odpowiednio obsadzone treści, zawierające słowa kluczowe, odpowiadające na intencje wyszukiwania internautów.
- UI — design i funkcjonalności zapewniające użyteczność i pozytywne doświadczenia użytkowników.
- Optymalizacja techniczna — zapewniająca szybkość ładowania i responsywność strony na różnych urządzeniach.
- Linkowanie — stworzenie sieci linków wewnątrz domeny oraz prowadzących na stronę z zewnętrznych stron; najlepiej powiązanych tematycznie.
Wszystkie istotne informacje związane z działaniami, które warto podjąć w celu pozycjonowania strony www, można znaleźć na blogu Google — Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) — przewodnik dla początkujących.
Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczną stronę internetową, przeczytaj artykuł pt. “Sprawdź jak stworzyć skuteczną stronę internetową“.
Tworzenie treści na potrzeby pozycjonowania stron
Tworząc treści w celu pozycjonowania strony internetowej, należy zadbać o odpowiednie słowa kluczowe, które muszą znajdować się w 4 różnych obszarach:
- adres kanoniczny strony (URL),
- meta dane jak title i description,
- treści na stronie, a w szczególności nagłówki, akapity i pozycje w menu,
- pliki graficzne: nazwy plików, opis alternatywny (alt) i tytuł (title).
Stworzenie odpowiedniej długości treści (minimum 4500 zzs — znaków ze spacjami) zawierających słowa kluczowe (2-3x na 1000 zzs) przyczyni się do skutecznego wzrostu pozycji strony. Jednak, żeby tak się stało, często niezbędne jest podjęcie wspomnianych działań związanych z techniczną optymalizacją strony internetowej.
Od sierpnia 2021 roku, Google może samodzielnie tworzyć tytuły stron na podstawie zawartości strony jak i nazw (anchor) linków prowadzonych na wybraną stronę. Bez względu na działania Google, zaleca się samodzielne stworzenie unikalnych tytułów dla każdej strony. Tytuł musi zawierać słowo kluczowe na samym początku i jak najlepiej informować odbiorcę co znajdzie na stronie.
Częstą pułapką w tworzeniu tytułów w systemach CMS (Content Management System) takich jak np. WordPress jest zazwyczaj brak zrozumienia podziału na tytuł (title), nagłówek H1 i nazwę strony w panelu administracyjnym – to trzy różne rzeczy. Title i nagłówek H1 są obowiązkowe dla każdej strony. Nazwa strony w panelu służy do łatwego identyfikowania poszczególnych stron przez administratorów.
UWAGA!
Nie należy dodawać słów kluczowych meta keywords, bo obecnie jest to negatywnie traktowane przez algorytmy Google.
Więcej na temat słów kluczowych znajdziesz w artykule pt. “Słowa kluczowe do pozycjonowania stron www“.
Pozycjonowanie lokalne i Google NAP
Podczas pozycjonowania stacjonarnego biznesu — firmy, którą realnie odwiedzają klienci, nie można pominąć pozycjonowania lokalnego. Z pomocą przychodzą działania, które można prowadzić wykorzystując Profil Firmy w Google. Usługa wcześniej znana pod nazwą Wizytówka Google czy GMB (Google My Business) istnieje od 2004 roku i nieustannie się rozwija. Obecnie jest to podstawowe narzędzie, które umożliwia skuteczne docieranie do klientów w wyszukiwarce jak i mapach Google.
Dlatego koniecznie na stronie należy wdrożyć mapę z profilu Google, a także zadbać o właściwe i spójne dane twarde tzw. Google NAP — name, address, phone.
Odpowiednie działania w profilu dla firm skutecznie podniosą widoczność firmy dla potencjalnych klientów w szczególności, gdy użytkownik wpisze nazwę firmy.
Usuwanie niepożądanych stron z wyników wyszukiwania
Działania w ramach pozycjonowania stron internetowych to też usuwanie z indeksu stron i plików graficznych, które nie powinny znaleźć się w wynikach wyszukiwania. Niestety często jest tak, że w ramach domeny znajdują się niedokończone strony, kopie właściwych stron lub strony, które są już nieaktualne. Takie strony w wynikach wyszukiwania mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy.
Usunięcie strony z serwera nie powoduje natychmiastowego zniknięcia jej w wynikach wyszukiwania. Wymagane są odpowiednie działania, które szybko i trwale usuną wybraną stronę.
Niestety usuwanie stron z wyników wyszukiwania i ukrywanie ich przed robotami Google często jest błędnie realizowane poprzez blokowanie wybranych stron w pliku robots.txt. Właściwy sposób prowadzący do trwałego usunięcia strony z wyników wyszukiwania to usunięcie jej za pomocą zgłoszenia w Google Search Console i zablokowanie poprzez wykorzystanie tagu noindex.
Niezbędne narzędzia do podjęcia odpowiednich działań
Do rzetelnej realizacji usługi związanej z pozycjonowaniem strony internetowej trzeba skorzystać z narzędzi różnych dostawców. W analizie konkurencji i wyborze odpowiednich słów kluczowych, z pomocą przychodzą narzędzia, takie jak:
- Screaming Frog SEO Spider Website Crawler,
- Siteblulb,
- Google Trends,
- Senuto,
- Planer słów kluczowych,
- Ahrefs,
- Surfer SEO,
- Semrush.
i wiele innych dzięki, którym można zdobyć niezbędne informacje.
Narzędzia do kontrolowania efektów w pozycjonowaniu
Niezależnie od tego, czy działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych podejmuje się samodzielnie, przy współpracy z agencją reklamową czy freelancerem koniecznie musisz podpiąć dwie darmowe usługi pod stronę, którą chcesz pozycjonować:
Narzędzia umożliwią analizę stanu obecnego i kontrolę efektywności podejmowanych działań.
Czas wymagany do wypozycjonowania strony
Pozycjonowanie wymaga czasu. Często mówi się, że skuteczne pozycjonowanie stron internetowych to maraton, a nie sprint. W rzeczywistości jest to działanie ciągłe, które opiera się w dużej mierze o analizę poczynań konkurencji. Zaprzestanie działań po osiągnięciu sukcesu może spowodować obniżenie pozycji. Konkurencja nie śpi!
Istnieją branże, w których konkurencja ma małą świadomość. Dlatego osiągnięcie zadowalających wyników lokalnie (wyszukiwanie z nazwą miejscowości) jest proste, a nawet szybkie w realizacji.
W rzeczywistości na wyniki najzwyczajniej trzeba cierpliwie poczekać 3, 6, 9 miesięcy, a nawet i w niektórych przypadkach dłużej.
Samodzielne pozycjonowanie stron
Samodzielnie skutecznie można zadbać o odpowiednie treści na stronie internetowej oraz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Optymalizacja techniczna strony wymaga wiedzy, umiejętności i i doświadczenia. Dlatego najczęściej jest zlecana specjalistom, którzy wiedzą, na co trzeba zwrócić uwagę i jak zoptymalizować działanie strony.
Wato zaplanować działania związane z tworzeniem treści i stworzyć na stronie bloga. W celu uzyskania zadowalającego efektu, konieczne jest napisanie wielu artykułów. Muszą one odpowiadać na intencje wyszukiwania internautów, wykorzystywać słowa kluczowe i dostarczać wyczerpujące informacje. Odpowiednio przygotowany zestaw artykułów efektywnie pozycjonuje się i dostarcza ruch na stronę internetową.
Niestety w działaniach związanych z pozycjonowaniem stron internetowych nie można pominąć działań technicznych. Ze względu na to, że nawet najlepiej dopasowane do odbiorców treści i linkowanie z wartościowych stron nie pomogą, jeśli strona nie otworzy się szybko i prawidłowo u odbiorcy.
Działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej w wyszukiwarce można bardzo łatwo podzielić (treści, design i optymalizacja techniczna, linkowanie), w celu samodzielnej realizacji i wybrania odpowiednich podwykonawców.
Jak samodzielnie przygotować wartościowe wpisy dowiesz się z artykułu “Instrukcja tworzenia skutecznych wpisów w WordPress“.
Jak zdobyć odpowiednią wiedzę na temat pozycjonowania
Jeśli myślisz o podjęciu działań związanych z pozycjonowaniem, przeczytaj informacje o SEO na stronie Google — Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) — przewodnik dla początkujących, a także na stronie Akademii MARKOFANI, jak i innych blogach. Pomocne okażą się również nagrania na temat pozycjonowania stron internetowych, znajdujące się w serwisie YouTube, które znajdziesz np. na profilu Neila Patela.
Jeśli wiedzę wolisz zdobywać, mając kontakt z praktykiem, który na co dzień działa z SXO, zapisz się na nasz 6-godzinny warsztat — „SEO Od Podstaw” — zobacz program. Poprzez udział w szkoleniu zdobędziesz niezbędną wiedzę i umiejętności. Skutecznie pomogą Ci samodzielnie podjąć odpowiednie działania, a także kontrolować usługi realizowane przez zewnętrzną firmę, czy freelancera.
Kogo wybrać do pozycjonowania stron
Nie daj się nabrać ofertom szybkiego, taniego i skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Często reklamodawcy zapewniają znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w krótkim czasie. Takie oferty możesz spotkać w mediach społecznościowych jak i w swojej skrzynce w postaci wiadomości od nieznanego nikomu eksperta.
Źle podjęte działania mogą spowodować poważne problemy. Zdarza się tak, że Google potrafi zablokować wybrane strony, a nawet całą domenę. Nieodpowiednie działania mogą prowadzić do utraty pozytywnego wizerunku firmy w internecie.
Google na swoich stronach opisuje, jakie działania należy podjąć. Które praktyki są dozwolone, a które zabronione. Wprost informuje, że nikt nie jest w stanie zagwarantować pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego, zanim podejmiesz decyzję o zatrudnieniu specjalisty SEO czy pozycjonowania zapoznaj się z informacjami na stronie Google – Czy potrzebujesz SEO?
Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych
Bez analizy konkurencji i stanu strony internetowej ciężko jest podać cenę za pozycjonowanie stron internetowych. Pakiety SEO, które można znaleźć w internecie, często mimo atrakcyjnej oferty nie sprawdzają się w dużej ilości przypadków.
Większość stron wymaga indywidualnego podejścia. W działaniach należy uwzględnić, na jakim poziomie jest konkurencja i jakie mamy możliwości osiągnięcia wyznaczonego celu. Z doświadczenia wiemy, że czasem skuteczne jest masowe działania podjęte w ciągu 1-3 miesięcy, a w innym przypadku stabilne działania przez cały rok. Mimo wszelkich starań i dbałości o realizację na najwyższym poziomie, konkurencja potrafi zaskoczyć, bo nikt nie wie, jakie działania planują inne firmy.
Agencje specjalizujące się w temacie pozycjonowania stron internetowych najpierw wykonują „rozpoznanie”. Później realizowany jest audyt i mindset, a następnie tworzą plan działania i go wdrażają. Najlepszym sposobem rozliczania się są roboczogodziny, które specjaliści muszą poświęcić, aby zrealizować odpowiednie działania.
Agencje z doświadczeniem potrafią podać liczbę godzin niezbędnych do zrealizowania poszczególnych zadań. Należy pamiętać o tym, że pozycjonowanie stron internetowych to praca na żywym organizmie. Wiele zależy od zmian w algorytmach, od działań konkurencji, a także od możliwości, które często są ograniczone przez platformę, którą wykorzystuje strona.
Stawkę za roboczogodzinę, jakiej możesz się spodziewać u doświadczonych graczy na rynku, waha się od 100 zł netto do nawet 500 zł netto za godzinę pracy.
Pozycjonowanie stron internetowych przez MARKOFANI
Jeśli nie znasz się na pozycjonowaniu stron internetowych, a chcesz podjąć odpowiednie działania, skontaktuj się z nami. Realizujemy audyty stron i sklepów internetowych oraz audyty działań prowadzonych przez inne agencje i freelancerów.
Zapewniamy bezpłatne konsultacje, merytoryczne szkolenia, tworzenie dopasowanej do potrzeb strategii i wdrożenie jej zgodne z obowiązującymi zasadami. Wszystkie działania prowadzimy rzetelnie i transparentnie. Pracując z nami masz dostęp do narzędzi, a wyczerpujące raporty (nie ilość informacji, a jakość) są omawiane z dedykowanym ekspertem, który czuwa nad efektywnością prowadzonych działań.